Trafikverket samt kommunerna längs Haparandabanan har under några års tid arbetat med att etablera försöksverksamhet för persontrafik. Trafikverket har föreslagit att Kalix hållplats blir på det nuvarande stationsområdet medan Kalix förhandlare har föreslagit plats på höger sida av Vitvattenvägen, mitt emot SA Englunds förråd.
Trafikverket är ansvarigt för försöksverket och tar kostnader för plattform samt delar av anslutningskostnader. En projektör uppgraderar för närvarande signalsystemet – nödvändigt ur flera aspekter.
Kommunens hantering av frågan – som hittills handlagts med Kenneth Sandberg (MP) som huvudansvarig, numera påhejad av andre kommunalrådet Tommy Nilsson (S) – är för att uttrycka sig sofistikerat totalt huvudlöst och med total avsaknad av relevans.
Vid kontakter med Trafikverket får vi gång efter annan påpeka att något beslut om plats ännu inte diskuterats/behandlats av politiken i Kalix. Det Trafikverket förhandlat med är bara irrationella viljeyttringar från enskilda politiker – inget sakligt politiskt beslut har fattats!
Här förtjänas att nämnas att under de 4–5 år som kommunen låtit Sandberg och Nilsson att vara huvudansvariga för kontakterna med Trafikverket har följande hänt – eller inte hänt:
• Geotekniska undersökningar har inte gjorts!
• Frågan har inte diskuterats inom politiken eller bland kommunmedborgarna.
• Sandberg och Nilsson har framfört argument som att ”stora bebyggelseområden (Djuptjärn och Stenbäcken?) får lång väg till hållplatsen” – om Trafikverkets förslag väljes. Företräder inte båda hela kommunen?
Framtid i Kalix föreslår att man söker den totalt sett bästa och mest fördelaktiga etableringsplatsen – inte hur långt Sandberg skall få cykla från hemmet till stationen! Sandberg och Nilssons felaktiga och valhänta hantering gör att kalixborna åsamkas avsevärda merkostnader – vilket av etableringsställena som än väljes!
Sandbergs och Nilssons förslag har gjort att Trafikverket låtit signalprojektören styra funktionerna mot denna vilket gör att när sunt förnuft råder i den beslutande församlingen (kommunfullmäktige) och hållplatsen etableras på nuvarande stationsområde kommer kommunen ha omprojekteringskostnader på minst fem (5) miljoner SEK.
Denna kostnad är dock mindre än hälften av den merkostnad som kommunen får på grund av att Sandberg och Nilsson inte beaktat realiteter utan styrt projektet mot den funktionella och ekonomiska ättestupan.
Om fullmäktige väljer att gå på Sandbergs och Nilssons linje så skadas kalixborna ekonomiskt med minst tolv (12) miljoner SEK då det inte gjorts ens de mest basala förundersökningar.
Rädda vad som räddas kan – avbryt omgående projekteringen av signalsystemet och ge fullmäktige i Kalix möjlighet att fatta rätt beslut i denna utvecklingsfråga. Var dags tidigareläggning gör att extrakostnaderna minskas. Bättre är att greppa den utsträckta hand fylld med sakkompetens som Framtid i Kalix erbjuder.