Fick häromdagen en faktura från Hermelinen för uteblivet besök. 200 kr i patientavgift, vilket är helt okay.
Vad jag reagerade mot är faktureringsavgiften på 100 kr! Vad grundar den sig på?
Ringde och frågade. Handläggaren svarade: ”Jag vet inte”.
Tidsåtgången kan knappast vara mer än tre minuter, vilket ger en timkostnad på 2 000 kronor.
Jämför med landstinget som debiterar 50 kronor i faktureringsavgift för liknande och TeliaSonera som bara debiterar 19 kronor. Ändå medföljs TeliaSoneras fakturor med upp till tio sidor med uppgifter.
Har aldrig stött på en faktura med mer än 50 kronor i faktureringsavgift.
100 kronor i faktureringsavgift är rena ockret. Ett ocker som förmodligen drabbar äldre mer då glömskan tilltar med åldern. Det är i alla fall min erfarenhet.
Om det inte finns någon lag som reglerar faktureringsavgifter så lär det väl inte dröja innan faktureringsavgiften på Hermelin dubbleras. Verkar vara en bra inkomstkälla.
KG Aasa
Svar direkt: Hermelinen har haft 100 kronor i faktureringsavgift i cirka 10 års tid, och det är inget som vi avser att höja ytterligare i närtid heller.
Det är väldigt kostsamt med uteblivna besök (det har NLL också signalerat) men som tur är så är det bara ett fåtal personer som inte kommer på sina bokade tider hos oss . Vi upplever inte att det är de äldre patienterna som uteblir på grund av glömska, snarare då de yngre.
Lisbeth Engelmark-Haupt, VD Hermelinen