Det är i Norrbotten det händer, skriver NSD. Apropå de gröna satsningarna. Är det så grönt när råvaran till Boden ska komma från Brasilien eller Australien? Hur ska den transporteras? Hur togs den upp från backen? Med hjälp av diesel eller andra fossila bränslen?
Norrbotten ska framställa fossilfritt stål med hjälp av fossila råvaror. Det blir ju en kullerbytta i hjärnan och företagen som redan lagt flera tunga order på det fossilfria stålet får snart förklara hur de tänkt. Jag antar att det finns en klausul som medför att företagen kan hoppa av.
De gröna satsningarna är inte gröna om man ser till hela kedjan, säger Bolidens vd till Dagens Industri. Det är idag omöjligt att framställa 100 procent fossilfritt stål. Det är endast möjligt i en vision.
Jag hoppas verkligen att det inte är ett nytt Stålverk 80. Vi norrbottningar har fortfarande någon form av trauma efter det. Den dagen de gröna satsningarna måste börja förklara att de visst är gröna trots att man använt fossila för att framställa det fossilfria – den dagen vinner det fossila.
På pappret verkar det finnas el till alla satsningar och kompetent arbetskraft. Varifrån ska man hitta närmare 100 miljarder? Privata investerare vill vara med i projektet, men de vill inte satsa egna pengar, varför inte om nu idén är så bra? Vad händer med elpriset för den vanlige konsumenten?
I verkligheten finns det i Norrbotten inte busschaufförer, lastbilschaufförer, omsorgspersonal, lokförare, personal till restauranger och så vidare. Var de gröna satsningarna ska hitta personal blir väldigt intressant. Risken är att det blir fly-in fly-out och lönen ska betalas ut i euro. Skattepengarna åker utomlands och kvar blir hårt skuldsatta kommuner med en vision om det gröna stålet som skulle rädda kommunerna.
Samtidigt bygger Kina minst ett nytt kolkraftverk i veckan, plus nya gigantiska, fossildrivna masugnar. Har Kina genomskådat de gröna satsningarna som alltför dyra för företagen som ska sälja slutprodukten till konsumenten?
I dag håller Kinas produkter världsklass. Europa översvämmas av nya kinesiska bilmärken. Vem vinner – fossilfritt eller fossilt? Jag tror på Kina och det fossila. Vad tror du som läser?