Med förvåning läser vi Hans Tirséns insändare (24 juli) angående Norrbotniabanans framtida dragning via Kallax Luleå Airport. Läste inte Tirsén vår artikel där vi berättade att det tagits beslut i Luleås kommunfullmäktige vid upprepade tillfällen de senaste tio åren där samtliga partier står bakom det östliga alternativet? Eller att det på samma sätt vid olika regionala forum och remissvar återkommande förordats det östliga alternativet? Frågan om att dra järnvägen via flygplatsen är på inget sätt ny och den är väl förankrad via kommun, regionala organ och hos statliga myndigheter.
Det borde för alla som vill utveckla norra Sverige vara angeläget att den framtida järnvägen byggs så den bäst främjar människors resande och godstransporter för att skapa jobb och tillväxt. I det ingår att knyta ihop trafikslagen järnväg, väg, flyg och sjöfart. Med Norrbotniabanans framtida dragning i det östliga alternativet kommer det att uppnås. Så kan vi trygga smarta och effektiva transporter för framtiden. Allt annat vore ett historiskt misstag.
Att, som Tirsén gör, döma ut projekt innan ens Trafikverket och Sjöfartsverket presenterat sin lösning för järnvägens dragning mellan flygplatsen och hamnen är märkligt. Ingenstans har det talats om att döda Luleå som sjöstad. Hur den tekniska och praktiska lösningen från flygplatsen till hamnen ska se ut kommer Trafikverket och Sjöfartsverket att utreda och återkomma till. I dagsläget är vi dock oerhört nöjda med att staten hört våra krav såväl genom åren som på plats i Almedalen i sommar som gör att vi knyter ihop järnväg med flyg och sjöfart. Det kommer ge goda förutsättningar för norra Sverige i generationer framåt.