Befattningshavare inom offentlig sektor – kommun och landsting påtalar ofta att verksamheten har svårt att gå runt på grund av för lite personal.
Hur ser då verkligheten ut i vårt högproduktiva Sverige? Om du försöker få tag på en chef eller tjänsteman en fredag efter kl 12 så talar telefonsvararen oftast sitt tydliga språk: ”den du söker är på lunch och återkommer kl 13”, ”den du söker sitter i möte och återkommer kl 14”, ”den du söker har gått för dagen och återkommer på måndag kl. 08” – väldigt frustrerande!
Många planerar säkerligen in föreläsningar, möten med mera just till fredag för att kunna glida iväg tidigare från jobbet. Är inte hela fredagen en helt vanlig arbetsdag?
Hur gör de som jobbar helger, kvällar och nätter? De har säkerligen inga halva fredagar? Var finns arbetsmoralen? Nu talar jag inte om de som arbetat in tid under veckan för att kunna sluta tidigare fredag eller rent av vara ledig denna dag.
Femdagars arbetsvecka ska gälla. Ta ert gemensamma ansvar för välfärden och medborgarnas krav på tillgänglighet, här ska cheferna utgöra ett föredöme!