Turistbyråverksamheten i Gällivare är en katastrof. Tror någon att en så uselt bedriven verksamhet ska locka turister till Gällivare? Det är skamligt att kalla sig en "småstad i världsklass" då en inte ens klarar av hålla helgöppet på turistbyrån. Ägarna Dundret/Gällivare kommun har inget intresse av att hålla turistbyrån öppen under helger. Måndag-fredag 10:00-16:00 är turistbyråns öppettider. Dundret har drivit turistbyrån i 6 månader nu, men ännu är ingen hemsida på plats. Jo, en form av allmän information som ligger ute under kommunens hemsida vilken mest ger intrycket av att rikta sig till kommunmedborgarna. Och inte till att attrahera turister.
Man verkar heller inte förstå vad som är en turistbyrås uppdrag. Är det att informera lokalbefolkningen om utflykter eller är det att locka människor från världens alla hörn att komma till Gällivare? Informationen på kommunsidan finns även i en engelsk version, där man använt sig av google translate. Det märks tydligt i den delvis katastrofalt översatta texten.
De turistbyråanställda verkar ha idétorka på vad de kan visa upp av Gällivare och måste fråga kommunmedborgarna om hjälp. Varför inte anställa kunniga personer? Med fel personer på plats går det inte att bygga upp en bra turistbyrå. Gör om, gör rätt. Anställ kunniga människor så vi slipper skämmas kollektivt över de usla bemötanden turister får i Gällivare.
Det första och sista turister möter i Gällivare under helgen är en stängd turistbyrå. Och en efter ett halvår ännu inte färdig hemsida på webben. Skärp till er och våga satsa på turismen.
Signaturen: "Ingen turistbyrå i världsklass"
Svar direkt:
Tack för feedback, det är roligt att fler engagerar sig och ser utvecklingspotentialen. Det är precis de utmaningarna vi står inför och varför vi valt att utveckla turistcenter.
Turistcenter är under uppbyggnad och har precis flyttat tillbaka till sina befintliga lokaler efter renovering. Syftet med Turistcenterverksamheten i Gällivare Kommun är att ge kommunens besökare och invånare uppdaterad information om aktiviteter och besöksnäringen i Gällivare kommun. Turistcenters öppettider anpassas för det kundbehov som krävs, vilket varierar under året. Vi arbetar också för att utveckla de digitala verktygen och systemen för ett modernare turistcenter så att vi kan möta besökarna 24 timmar om dygnet. Turistcenter bemannas av personal med relevant kompetens och flerårig erfarenhet, vilket vi är mycket glada för.
För att attrahera besökare, etableringar och potentiella inflyttare till Gällivare har vi dessutom nyligen rekryterat både en destinationsutvecklare, eventsamordnare och en inflyttningslots. Dessa kommer snart att sitta tillsammans med näringslivet på järnvägsstationens övre plan för att samla viktiga funktioner och öka servicen och tillgängligheten för såväl företag som besökare. Dessa funktioner tillsammans med turistcenter under samma tak, kommer att skapa goda förutsättningar för Gällivare kommun att växa som destination.
Ann-Sofie Malmefjäll, avdelningschef tillväxt och attraktivitet, Gällivare kommun