Har Luleå kommun råd att inte satsa på alla barn?

Insändare2016-01-27 13:09
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Luleå kommuns förslag till Framtidens skola nämns inte elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (till exempel ADHD och Autismspektrumtillstånd) och visionen som presenterats är motsatsen till vad vi vet att dessa barn behöver.

Man talar om storföreläsningar när dessa barn behöver mindre sammanhang .Man beskriver att lärare skall bli effektiva och fokusera på att undervisa när vi vet att dessa barns pedagoger behöver extra mycket planerings- och samverkanstid och extra mycket tid till att lära känna dessa barn och deras behov.

Vi vet att de elever som har svårast att nå målen i skolan är elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Som representanter för barn med NPF har vi bett att få bli inbjudna till den planerade politikerdialogen tillsammans med övriga intressegrupper. Vi har nu fått veta att vi inte får plats och blivit erbjudna en egen tid med Carina Sammeli (BUN.s ordförande). Men vi vill inte ha ett eget sammanhang av den anledningen att barn med NPF idag är hänvisade till samma skolor och klasser som alla andra elever och får dessa barn inte det stöd som de behöver i skolan så påverkar det alla.

Vi tycker att det är viktigt att alla föräldrar får tillgång till den information som vi har att ge och därför vill vi finnas med och få utrymme att prata om detta tillsammans med övriga föräldrar. Arbetsmiljöverkets granskning av 17 skolor i Luleå kommun som genomförderdes under 2015 visar tydligt hur arbetsmiljön påverkas för alla när elever i behov av stöd inte får det stöd som de behöver.

Bristande kunskaper hos skolpersonalen i hur man skall anpassa skolmiljön och bemöta elever, för stora klasser samt för lite personal är exempel på problem som beskrivs.Enligt nationalekonomen Ingvar Nilsson är kopplingen mellan skolmisslyckande och utanförskap stark och utanförskapet kostar enligt honom 10-15 miljoner för samhället tills personen fyllt 65 år.13 procent av eleverna riskerar att hamna där. Så frågan är: har vi råd att inte satsa på alla barn ?