IG, Björklund

Foto: Fotograf saknas!

Insändare2011-10-26 07:24
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Från regeringens sida, med Jan Björklund i spetsen, säger man att man vill öka kompetensen i skolan genom att ge lärare med kompetens legitimation.

Jag tror att de flesta kan hålla med om att det låter jättebra och förståndigt, men när Björklund vidare tänker om kompetensen på fritidshemmen som numera ingår i skolans organisation så tänker han tvärtom.

Bakgrunden är att sedan några år tillbaka ingår fritidshemmen i skolans organisation (så också förskoleklassen).

Det har hittills varit en självklarhet att fritidspedagogen har det pedagogiska ansvaret för fritidshemmet, förskolläraren för förskoleklassen och läraren för skolklassen. Den ursprungliga tanken var också att dessa tre yrkesgrupper skulle samverka med sina tre olika kompetenser och göra en skola som var det bästa möjliga för barnen.

När det gäller kompetens för olika yrkesgrupper inom skolan kan Björklund inte vara vidare påläst för jag tror att många trots allt har förstått att förskollärare arbetar med barn 0-6 år främst i förskola, fritidspedagoger arbetar med barn 6-12 främst inom fritidshem.

Det är de med kompetensen 0-6 år inom förskola som kan få legitimation, inte de med samma kompetens och i stort sett samma utbildning fast fokus mot äldre barn 6-12.

För mig låter detta väldigt besynnerligt för det är just skolbarn 6-12 år som befinner sig på våra fritidshem, därför har vi haft en fritidspedagogutbildning på universitetet som numera ger titeln Lärare i fritidshem.

Eftersom det inte handlar om den reella kompetensen så kan man inte annat än fundera om det är pedagog i fritidspedagogtiteln som känns omodern?

När det gäller förskollärare och lärare så ingår inte pedagog i titeln (men gudskelov i kompetensen). Kanske den moderna skolan inte har plats för pedagogik?

Men han ger svaret själv i senaste numret av Lärarnas tidning.

När han får frågan om varför inte fritidspedagoger med äldre examen (före 2001) kan få lärarlegitimation som förskollärarna med motsvarande utbildning så svarar Björklund så här; "De är lärare, fritidspedagogerna är inte lärare."

Läs mer om