Låt oss köra A-traktorn fortare för miljöns skull

A-traktor. En spärr gör att den går endast 33 km/h men på grund av det höga varvtalet blir det stora avgasutsläpp.

A-traktor. En spärr gör att den går endast 33 km/h men på grund av det höga varvtalet blir det stora avgasutsläpp.

Foto: Agneta C Hagelin

Insändare2016-02-11 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är 16 år och kör en så kallad A-traktor. Det är en bil som har dubbla växellådor så att den inte kan överstiga 33 km/h.

År 1963 så införde trafiksäkerhetsverket möjligheten att bygga en A-traktor. Det blev en succé för folket ute på landsbygden till en början, och nu kör nästan fem av tio ungdomar en sådan.

I 33 km/h uppnår den cirka 4 000-5 000 varv och jag tycker att det är alldeles för mycket. Att motorerna varvar så här mycket förstör mycket för oss, och även massor för miljön. När en A-traktor varvar så mycket så blir utsläppen nästan det dubbla och risken att något går sönder är väldigt stor. Vi har inte råd att laga våra bilar när dom går sönder hela tiden.

Låt oss få köra åtminstone 45 km/h med enkellåda och varvtalsregulator. Det sparar på miljön och våra pengar. Det blir även mindre trimningar och det resulterar till mindre onödigt jobb för även poliserna.

Jag förstår inte hur en EU bil får gå 45 km/h som bara är byggd av plast in princip hela bilen? Man är ju betydligt mycket säkrare i en A-traktor än en EU-bil. Att låta oss köra 45 km/h gör även att det blir mindre trafikstockningar och då innebär det även att det blir mindre trafikolyckor.

Vi vet att transportstyrelsen har satt upp regler för A-traktorn så att man inte kan överstiga 33 km/h för att slippa olyckor för vi är ju trots allt 15 år när vi får körkortet för A-traktor. Om det inte går att vi får köra 45 km/h så låt oss i alla fall få köra 33 km/h med spärrad enkellåda och varvtalsregulator. Då får man ner dessa skyhöga varv som skadar vår miljö och A-traktorer.

Att spärra växellådan med 1.2. R. och kopplar in en varvtalsregulator som stryper varven så att a-traktorn inte överstiger 33 km/h. Jag tycker att denna lösning är ett bra sätt för ungdomar att köra en sådan bil.