Jag är väldigt less på att vid varje inköp över disk numera, få muntliga inköpsförslag utöver det jag efterfrågat. Det gäller bland annat i klädbutiker, apotek, elektronikaffärer.
Häromdagen blev jag tvungen att stå och lyssna på en säljare som ihärdigt försökte övertala en tveksam mobiltelefonkund att byta abonnemang till ett som skulle vara "billigare".
Att det föreslagna abonnemanget inte har lika bra täckning och att det bara är "billigt" en kort period glömde försäljaren att berätta.
Förutom alla dessa erbjudanden föreslås man "medlemskap" i deras kundklubbar, vilket innebär att din e-posts inkorg fylls med ständigt nya reklamerbjudanden.
Man förstår att folk börjar att undvika sådana affärer och handlar allt från internet.
Många äldre är inte bekväma med internethandeln och blir därför utsatta för dessa månglande butiker.
Ett råd: tacka alltid NEJ till de så kallade erbjudandena.
Månglande butiker skrämmer iväg folk till näthandel
Ständiga inköpsförslag, reklamerbjudanden och kundklubbar. Skribenten är trött på månglandet.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.