"När vi kommer upp på perrongen rullar tåget iväg"

"Jag ringer upp Norrtågs kundtjänst och efter ca 70 minuters väntetid kommer jag fram, frågar vad vi ska göra, får till svar att alla andra passagerare hann med tåget och att vi således får skylla oss själva", skriver "trött resenär" i en insändare.

"Jag ringer upp Norrtågs kundtjänst och efter ca 70 minuters väntetid kommer jag fram, frågar vad vi ska göra, får till svar att alla andra passagerare hann med tåget och att vi således får skylla oss själva", skriver "trött resenär" i en insändare.

Foto: Fotograf saknas!

Insändare2025-06-25 17:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag och min familj bestående av sambo samt två barn på 1,5 år samt 8 veckor hade en bokad resa den 13 juni klockan 13.25 från Umeå östra med tåg 7108 till Gällivare, med ett byte i Boden till tåg 7154. 

I Boden var vi tvungna att byta perrong då tåget kom in på spår två och nästa avgick från spår ett. Eftersom vi hade tillbringat en vecka på sjukhus med båda barnen reste vi med mycket packning, och dessutom med en syskonvagn. Innan vi klev av tåget sa jag till en konduktör att det kommer att ta tid med vagn och packning (och i hissarna), och att hon måste meddela det andra tåget att vänta in oss. För att byta perrong i Boden måste vi åka med två hissar. 

När vi skulle byta den här dagen var ena hissen upptagen när vi kom fram till den, därmed fick vi vänta. Den andra hissen var inte på samma våningsplan som vi, så den fick vi också vänta på. För att hinna med bytet springer vi till, mellan och från hissarna, när vi kommer upp på perrongen rullar dock tåget till Gällivare just iväg. 

Jag ringer upp Norrtågs kundtjänst och efter ca 70 minuters väntetid kommer jag fram, frågar vad vi ska göra, får till svar att alla andra passagerare hann med tåget och att vi således får skylla oss själva. Att jag meddelat konduktören innan och att vi var de enda som var tvungna att ta hissarna spelade ingen roll. 

Jag reklamerade till Norrtåg vilka ersatte våra merkostnader. Jag efterfrågade dock även hur de säkerställer att detta inte händer igen, då vi kommer att resa samma rutt minst 14 gånger till (enkel väg). Dessutom är det väl fler som måste åka med hissarna (andra barnfamiljer, funktionshindrade mm). Något svar på detta har jag inte fått.