Nej, Kristina Zakrisson, barriäreffekterna består

FYRA ALTERNATIV. Så här ser de fyra alternativen ut. Den rosa linjen är alternativ A, den mörkblå är alternativ B, den ljusblå linjen är alternativ E som kommunen förordar och den gula alternativ F.

FYRA ALTERNATIV. Så här ser de fyra alternativen ut. Den rosa linjen är alternativ A, den mörkblå är alternativ B, den ljusblå linjen är alternativ E som kommunen förordar och den gula alternativ F.

Foto: Trafikverket

Insändare2017-01-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I sitt öppna brev till stats­minister Stefan Löfven den 10 augusti 2016 skrev Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson:

”Regeringen har fastställt arbetsplanen för E10:an med en ny sträckning norr om Kiruna, tangerande den nya stadskärnan. Förslaget till den nya sträckningen framfördes ursprungligen år 2011 av LKAB och tillstyrktes av kommunen under förutsättning att barriäreffekter undviks till närliggande friluftsområden som nyttjas flitigt av Kirunaborna.”

Vid Trafikverkets informationsmöte i Kiruna onsdagen den 11 januari i år om E10 vid nya centrum i Kiruna konstaterade Trafikverkets representanter med eftertryck att en europaväg genom ett landskap alltid ger barriäreffekter. Samma slutsats drog Kiruna kommuns verksamhetsstrateg Jan Klein i en tidningsartikel i NSD den 24 december 2016: ”Det är en barriär det är ingenting att snacka om.”

Allt detta borde innebära att Kristina Zakrisson inte accepterar den sträckning av ny del E10 som vunnit laga kraft eftersom barriäreffekterna inte kan undvikas.

Den enda som inte ser en barriär i ny del E10 är uppenbarligen Kirunas kommunalråd.