Svar till insändare i NSD angående flygtrafiken till och från Gällivare publicerad 2016-09-26
Det har varit många turer kring trafiken till och från Gällivare, det håller jag med om. Men i den insändare som i måndags publicerades av signaturen KW missas en del väsentligheter kring omständigheterna som lett till den situation vi nu ser.
Det skrivs att vi fortsätter trafiken med jetpriser, men med turbopropflygplan. I trafikplikten står tydligt att finna precis vad snittpriset för en biljett får vara. Det är alltså inget vi som bolag kan besluta om vare sig det är jettrafik eller turboprop-trafik.
Det beskrivs också att vi kommunicerat att vi slutar, men att vi inte återbetalar biljetter. Vi har kommunicerat att det finns en risk för att trafiken upphör den 31 oktober men att vi arbetar på att hitta en lösning. Trafikverket kommunicerade ett lite mer definitivt besked kring att trafiken upphör. Detta är naturligtvis beklagligt.
Glädjande nog kan jag meddela att vi hittat en lösning och att beslut har fattats att fortsätta trafikera till och med den 18 december då den nya upphandlingen ska vara klar. De resenärer som bokat en biljett kommer således att få resa med oss.
Att uppmana till att ha is i magen, särskilt vad gäller kommunpolitiker, kanske är rätt, det verkar vara vad man tagit fasta på i alla fall. Nextjet har i den situation som uppstått tydligt kommunicerat att vi vill hitta en lösning för att inte ställa in trafiken.
En del i ett sådant lösningsförslag har varit att Nextjet äskat om att erhålla tillfälliga rabatter motsvarande de avgifter som debiteras i samband med avgång och ankomst. Detta har kommunen nekat till. Man har alltså nekat en rabatt på en avgift som – om trafiken ställs in – ändå inte hade debiterats och därmed inte blivit en intäkt. Med andra ord har man aktivt valt att inte hjälpa till. Detta känns naturligtvis tråkigt.
Nu har vi fattat beslutet att fortsätta trots att kommunen inte hjälper till. Därför får vi aldrig veta vilka konsekvenserna kunde ha blivit vid inställd trafik.
Vidare skrivs också att vi figurerar på resebranschens svarta lista, att vi fullständigt struntar i våra passagerare och att vi inte har schyssta anställningsvillkor. Om vi börjar med listan, ja, vi är på plats fyra. För att vi i ett fåtal fall, fyra stycken, valt att inte följa ARN:s rekommendation vad gäller kompensation. Vår verksamhet regleras av en rad regler och förordningar, bland annat EG 261/2004, som vi följer till punkt och pricka. ARN och Nextjet har åsikter som går isär i fyra fall av alla hundra som inkommer varje år. Jag önskade att det vore noll men i dessa fyra fall kan vi inte acceptera ARNs rekommendation.
Att vi nu fortsätter att trafikera Gällivare — Arlanda tycker jag tyder på något annat än att vi ”fullständigt struntar i våra passagerare”. Beslutet om fortsatt trafik på Gällivare grundar sig i att vi tror att det skulle vara förödande att ha ett uppehåll på linjen, så väl på kort som lång sikt. Beslutet kommer att rendera i en förlust, som inte realiserats om vi ställt in trafiken, men den är vi beredda att ta för att vi bryr oss!
Vi har utöver det kollektivavtal tecknade för samtliga anställda i koncernen varför jag bollar vidare ditt påstående om oschyssta arbetsvillkor till facket som skrivit under avtalet.