Från och med nästa termin minskar kultur- och utbildningsförvaltningens budget för att anställa samt behålla anställda elev- och verksamhetsassistenter. Då dessa anställda försvinner ställs högre krav på att skolornas personal lyckas skapa tillgängliga lärmiljöer för alla elever, även elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsvariationer) som till exempel autism och ADHD. Huvudmän och skolledare måste nu fatta beslut som gör att den kunskap som finns om NPF börjar praktiseras i en mycket högre grad och med ett mer långsiktigt och strategiskt tänk.
Vi i Attention Kiruna vill att Kirunas skolor NPF-säkras.
Två till tre barn per klass har en neuropsykiatrisk funktionsvariation. Barn med NPF möter många gånger enorma motgångar under sin skolgång då skolorna har svårt att möta deras behov när det gäller faktorer som den fysiska miljön, undervisning och bemötande.
Barn med NPF finns överrepresenterade bland de elever som har en hög problematisk skolfrånvaro, i vissa fall klarar de inte av att befinna sig i skolan över huvud taget. Hög skolfrånvaro är en allvarlig riskfaktor för isolering, ohälsa och i längden arbetslöshet.
I Sverige finns idag skolor som benämner sig som “NPF-säkrade”. Först ut var Källbrinkskolan i Huddinge. Där har man under flera år arbetat strategiskt med att förbättra skolans lärmiljöer (pedagogisk-, social- och fysisk miljö) och dessa har designats utifrån de elever som behöver mest anpassningar. I sitt arbete har de bland annat:
• Anpassat hur lektioner genomförs (till exempel hur lång en genomgång får vara och hur ofta eleverna har paus)
• Gått igenom den fysiska lärmiljön (Klassrummen har rensats från onödiga visuella distraktioner, färger är dämpade, ljuddämpande skivor monteras, avskalade väggar, tydliga skyltar, alternativa sittmöbler i klassrummen, höga bord för de som vill stå och jobba, enskilda bås, kognitiva hjälpmedel som exempelvis stressbollar, tidshjälpmedel och läslinjaler tillgängligt för alla elever i klassrummen)
• Tydliggörande pedagogik vid all undervisning
• Skolan genomför fortlöpande utbildningsinsatser för alla lärare kring NPF och bemötande
På Källbrinksskolan har det visat sig att strategin som innebär att anpassningar och flexibilitet finns som grund för alla, gör att alla elever mår bra. Skolans trygghetssiffror är höga och år 2018 hade Källbrinkskolan hundra procent behöriga till gymnasiet.
Det står tydligt i skollagen att skolans kompensatoriska uppdrag går ut på att se till att funktionsnedsättningens konsekvenser inte blir kännbara i skolan. För att klara detta uppdrag måste det skapas lärmiljöer som är likvärdiga och tillgängliga för alla, oavsett funktionsvariation. På Källbrinkskolan insåg man att genom att anpassa skolan utifrån de elever som behöver det mest, gynnades alla elever. Vi i Attention Kiruna vill att ett liknande arbete påbörjas inom Kirunas skolor. Vi vill att Kiruna blir en NPF-säker skolkommun.