Nu har ledarskribenten hamnat på rätt spår

Ledarskribenten på NSD, Olov Abrahamsson, har äntligen insett rätt fakta om Norrbottniabanan, menar signatur Ugglan som läst hans ledare lördagen den 17 augusti.

"Den förra S och Mp-regeringen fick eld i brallorna och skickade förre statsministern Stefan Löfven (S) att ta det första spadtaget på Dåva-sträckan. Detta två veckor innan det senaste valet!" skriver signatur Ugglan som anser att bygget av banan är en mycket utdragen historia.

"Den förra S och Mp-regeringen fick eld i brallorna och skickade förre statsministern Stefan Löfven (S) att ta det första spadtaget på Dåva-sträckan. Detta två veckor innan det senaste valet!" skriver signatur Ugglan som anser att bygget av banan är en mycket utdragen historia.

Foto: Erik Paulsson-Rönnbäck/TT

Insändare2023-08-24 19:38
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Olov Abrahamsson inser nu att bygget av Norrbotniabanan tar minst 25 år. Annat lät det förr när jag och andra kritiserade den "utlovade" byggtiden. Men då styrde S och Mp! 

Abrahamsson framhöll då att bygget skulle ta betydligt kortare tid. Kostnaden skulle bli 25 miljarder vilket jag hävdade hörde hemma i fablernas värld. 

Lobbyorganisationen Norrbotniabanegruppen har i olika sammanhang också framhållit att byggtiden kan vara 6 till 10 år. Gruppen har även kraftfullt hävdat att kostnaden skulle bli 25 miljarder. Rent svammel vars enda syfte var att föra folk bakom ljuset. Kostnaden är inte känd men en fördubbling av byggkostnaden till 50 miljarder räcker nog inte.

Olov Abrahamsson och Norrbotniabanegruppen har varit märkligt samstämmiga. Tills nu!

Visserligen framhåller Olov Abrahamsson och NB-gruppen att regeringen måste påskynda byggandet. Men en ny järnväg går inte att bygga snabbt. 

Byggandet av de 9 kilometerna från Umeå till Dåva är ännu inte klar. Man håller på med röjning och ombyggnader av broar med mera för den aktuella sträckan. 

Den förra S och Mp-regeringen fick eld i brallorna och skickade förre statsministern Stefan Löfven (S) att ta det första spadtaget på Dåva-sträckan. Detta två veckor innan det senaste valet!

Finansieringen är inte klar på långa vägar. I ett desperat utspel fanns ett förslag att ta (låna) pengar från pensionärernas AP-fonder. Vilket vansinne! Vi vet hur det gick när S under Göran Persssons tid "lånade" 268 miljarder från pensionärernas AP-fonder till statskassan. De pengarna har fortfarande inte återbetalats trots att Göran Persson lovade att lånet skulle återbetalas. Han betonade att pensionärrna kunde lita på S!

Jag har tidigare framhållit att dubbelspår på malmbanan måste få förtur. Nu utgör den enkelspåriga malmbanan en propp i malmtransporterna. De flesta håller med om detta med två undantag. Den förra S-regeringen och den nuvarande regeringen. Det är tyst, vilket är mycket märkligt.