Skolan i Luleå behöver förändras men för att förändringen skall kunna leda till en förbättring behöver den vara genomtänkt och fokusera på de områden som behöver förbättras.
Arbetsmiljöverket har granskat 17 skolor i Luleå kommun. I granskningarna beskrivs en många gånger kaotisk arbetsmiljö för både pedagoger och elever. Pedagoger beskrivs sakna kunskaper och resurser för att kunna hantera uppkomna situationer där elever i behov av särskilt stöd inte får det stöd som de behöver.
För att en förändring skall kunna leda till en förbättrad arbetsmiljö krävs en behovsanalays, en handlingsplan och uttalade och mätbara mål med förändringsarbetet.
Något som helt vi saknar i utredningen till Framtidens skola där barnens behov och problem inte ens finns nämnda.
Förändringen som föreslås innebär istället att man nu nu vill placera ännu fler elever i skolor som redan i dag brottas med mycket stora problem och detta vill man göra utan någon genomtänkt planering.
Vi är allvarligt oroade över hur forcerat och ogenomtänkt som Luleå kommun nu hanterar en så viktig och avgörande fråga som alla barns skolgång är.
En ogenomtänkt förändring riskerar som vi ser det att kunna leda till en ännu sämre arbetsmiljö för både elever och lärare samt att ännu fler pedagoger väljer att lämna skolan.
När lärare saknar kunskaper och tillräckligt med resurser och när elever med NPF (Autismspektrumtillstånd och ADHD) inte får det stöd som de behöver. Drabbar det både barnens och pedagogernas arbetsmiljö
Barn med NPF skall inte exkluderas i Framtidens skola och därför måste utredningen göras om.