Räkningen kommer alltid fram – men inte kallelsen

Hur kan det komma sig att kallelsen inte kommit fram, men att debiteringen för uteblivet besök alltid hittar rätt, frågar sig insändarskribenten.

Hur kan det komma sig att räkningen för ett missat läkarbesök når fram, när inte själva kallelsen gör det, frågar sig insändarskribenten som efterlyser bättre rutiner.

Hur kan det komma sig att räkningen för ett missat läkarbesök når fram, när inte själva kallelsen gör det, frågar sig insändarskribenten som efterlyser bättre rutiner.

Foto: Erik G Svensson/TT

Insändare2022-06-03 09:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu är det flertalet gånger som vi rutinmässigt då och då går in på 1177 för att se om vi har en kallelse som vi inte fått brevledes, med tanke på att vi fått brev med debitering om och om igen för uteblivet besök. Besök som vi inte blivit kallade till.

Förstår att det är många som önskar få kallelser brevledes, det finns ju medborgare i alla åldersgrupper som på ett och annat sätt inte kan eller vill hantera den digitala vardagen.
Men vi som önskar välja då? Och främst väljer att kallelserna kommer digitalt, för enkel hantering, enkel uppföljning och möjligtvis enkel komplettering. 

Med tanke på senaste tidens skriverier gällande att många av Region Norrbottens anställda de senaste åren sagt upp sig på grund av hårt arbetstryck och att det rent generellt är svårt att behålla anställda kanske det kan vara dags att hitta alla möjliga medel till besparing för att säkerställa att det finns gott om pengar till att anställa vårdpersonal, en sådan omfördelning av den (enligt mig) förlegade brevkallelsen som borde kunna väljas bli digital istället kanske kan spara en hel del administrativa slantar? Det är väl bara att inse att posthantering och den administrationen är dyr och i vissa fall onödig. Kanske i förlängningen går det att spara in på den administrativa personalen till förmån för vårdpersonal?

Det är absolut inte så jag önskar att anställda ska få sparken, men jag tror nog de flesta kan hålla med om att om valet ligger på vårdpersonal eller administrativ personal så väljer man helst att bemanna vårdpersonal? Och jag förstår dessutom att en digitalisering kan innebära merarbete för redan hårt ansatt vårdpersonal, men ju fler som kan anställas, ju mindre blir den bördan.

1177, Digitalen samt Vård i Norr är ju svinbra tjänster, använd och vidareutveckla så kanske vardagen kan bli enklare på så himla många olika sätt.

Det är ju bara att tillägga att jag aldrig jobbat inom vården, jag vet inte vilket tryck ni befinner er i under daglig basis, det är nästintill att killgissa när jag tänker på vad som kan underlätta och hur vi kan skapa fler arbetstillfällen. För ett bra jobb gör ni, verkligen! Jag är alltid nöjd med vården, men man ser och hör hur mycket slit ni får dras med, det är inte rätt – det måste till mer vårdpersonal på nåt sätt. Och för oss som behöver vård vill vi att det är så enkelt som möjligt att skaffa sig vård också, och framför allt vill nog både jag och alla andra slippa debiteringar på grund av felande posthantering i framtiden – jag är i alla fall less på att öppna tråkiga kuvert med debitering.