Skäms trafikverket!

Foto: Fotograf saknas!

Insändare2011-07-28 08:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Öppet brev till Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket Region Nord

I helgen färdades vi längs väg 98/99 från Pajala till Haparanda. Det var en skräckupplevelse.

Den lappade och lagade vägen är extremt smal och kurvig och ofta är sikten skymd. Vägen har stora gropar, rejäla tjälskott och hårda skarvar.


På flera ställen finns långa längsgående sprickor i vägbanan som förstås kommer att bli ännu större efter nästa vinter. Vid vägarbetet utanför Jarhois var det så kraftiga grus- och stenbitar att bilen kanade i sidled - trots att jag körde sakta. Om vi blivit omkörda av en jäktad medtrafikant skulle bilen, förmodligen, ha drabbats av lack- och glasskador för tiotusentals kronor. Men jag förmodar att ni hade struntat i det. Ni hade ju satt ut några skyltar där ni varnade för stenskott.


Vi kom fram till Haparanda utmattade och jag förbannade mig själv för att ha valt väg 99.

Trots den fantastiskt vackra naturen i älvdalen.


Jag förstår om de boende i gränstrakterna undrar varför de betalar skatt när de förväntas åka längs så usla vägar - som lär förstöra en ny bil efter ett par år. Och jag undrar hur det är möjligt att ett av världens rikaste länder låter sina medborgare färdas på vägar med så extremt undermålig standard. Väg 99 hör inte hemma i Sverige, den hade platsat i Albanien, Slovenien eller någon annan utfattig avkrok i Europa. Jag undrar också vilken bild turister får av det på ytan så välmående Sverige om de till äventyrs hamnar på väg 99. Kommer de hem med trasig bil? Kommer de att rekommendera andra att besöka Sverige?


Trafikverket, eller vad ni nu heter det här halvåret, lägger varje år ner miljonbelopp på omorganisationer, reklamkampanjer, politiska utspel och seminarier. Men kärnverksamheten - att bygga och underhålla vägar - verkar det vara sämre ställt med. Och kom inte dragandes med den gamla vanliga visan om att det bor för lite folk i det aktuella området och att ni inte får tillräckligt med pengar till verksamheten. Jag är ganska säker på att väg 99 hade varit lika usel även om ni fått dubbelt så mycket pengar. Och om Vägverket varit en riktigt effektiv organisation där alla jobbade stenhårt skulle ni uträttat dubbelt så mycket på halva tiden med de trots allt ofantliga resurser ni tilldelas.


Det är bara att åka till Norge om ni vill lära er hur bra glesbygdsvägar ska se ut. Där är asfalten nästan alltid tjock, fin och slät, även om underlaget inte alltid är optimalt.


Ni borde skämmas för väg 99.