Tekniken styr – maktlöst utan BankID

"Att hela ens ekonomiska tillgångar blir oåtkomliga för att en app eller ett plastkort slutar fungera är orimligt", skriver insändarskribenten.

"Att hela ens ekonomiska tillgångar blir oåtkomliga för att en app eller ett plastkort slutar fungera är orimligt", skriver insändarskribenten.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2025-05-05 12:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi lever i ett digitaliserat samhälle där kontanter i princip försvunnit och allt ska skötas via appar, internetbanker och BankID. Men vad händer när något går snett? Jag spärrade nyligen mitt bankkort – av säkerhetsskäl – och samtidigt inaktiverades mitt mobila BankID. Plötsligt stod jag där – utan möjlighet att betala, logga in på banken eller ens bevisa min identitet digitalt.

För att återställa BankID krävs ett fungerande bankdosa och i många fall ett giltigt pass eller nationellt ID – något långt ifrån alla har nära till hands. Det är ett system som lämnar människor sårbara, särskilt äldre, sjuka eller de som bor långt från ett bankkontor.

Att hela ens ekonomiska tillgångar blir oåtkomliga för att en app eller ett plastkort slutar fungera är orimligt. Vi har byggt ett samhälle där tekniken styr, men glömmer att tekniken också kan fallera. Och när den gör det – vem hjälper oss då?
Vi behöver ett tryggare, mer tillgängligt alternativ när den digitala infrastrukturen brister. Det måste gå att klara sig utan att vara helt digital.

Det är dags att bankerna och myndigheterna tar ansvar för att det kontantlösa samhället inte också blir ett exkluderande samhälle!