Har idag ägnat en stor del av tiden till att försöka komma på hur man som hörselskadad skall kunna få del av samhällsservice. Samtalet gällde folktandvården. Man möts av en telefonsvarare som på rent rama sportkommentator-manér ber dig välja mellan olika knapptrycknings alternativ.Att trycka på knappar är ju inte svårt bara man visste vad knapptryckningarna står för. Det är fullständigt omöjligt för en som inte har fullständig hörsel och samtidigt är snabb i fingrarna att få något ärende uträttat.
De som åtar sig att läsa in dessa meddelanden borde tänka på de människor som skall lyssna på det. Alla människor har inte fullständig hörsel och även om man har det så kan det vara svårt med den läshastighet som förekommer att förstå vad som skall göras.
Att inte ha en fungerade service i den offentliga vården är tråkigt. Att i dagens läge med all teknik som finns så borde de som skall ge medborgarna service ha förståelse för att man måste ha alternativ.
Vad är det som hindrar att ett fungerande epostsystem istället för knapptryckningar eller en person att tala med. Det har sagts mig av människor som kan och hinner höra, att man kan lämna sitt telefon nummer så ringer de tillbaka. Jag skulle gärna göra det om jag visste i vilken knapptryckning det gällde. Så som det nu fungerar så är det fullständigt omöjligt att kunna göra något alls.
Att samhälleliga funktioner skall vara tillgängliga för alla människor ses väl idag som en självklarhet, men då verkar det endast vara den delen som gäller fysiska funktionshinder i form av rörelsesvårigheter. Man har glömt alla med annan funktionsnedsättning.
Så alla telefonsvararinläsare, tänk på vem det är ni läser in meddelanden för. Det handlar inte om att tala högt eller skrika det handlar oftast om att tala sakta och tydligt med ett visst mellanrum mellan meningarna så att den hörselskadade hinner uppfatta allt som sägs.