Svar till signaturen âTrött lĂ€rareâ (insĂ€ndare NSD 4 april).
Tack för att du lyfter fram lÀrarens (vÄr) vardag och problem i din insÀndare. Du Àr inte ensam om att ta steget mot ett annat yrke. Vi Àr mÄnga som tÀnker precis som du.
MĂ„nga mĂ€nniskor utanför skolans vĂ€ggar tror att lĂ€raryrket bara Ă€r att ha lite pondus, plocka fram en lĂ€robok och sen Ă€r man igĂ„ngâŠmed motiverade elever. Men det Ă€r en utopi och fantasi.
Som lĂ€rare i dagens skola kĂ€mpar man med ökade krav, minskade anslag, uppfostringsproblem och diagnoser som man sĂ€llan hinner med och de som bestĂ€mmer vill inte lyssna. Skolans maskinpark har ocksĂ„ ALLT att önska. Det gĂ€ller bĂ„de datorer och kopiatorer. Stressen ökar hela tiden och elever protesterar mot allt och inget samtidigt som de surfar sig igenom skolan pĂ„ sina telefoner. Det rĂ€cker ibland inte ens med att öppna böckerna Ă„t dem â du borde göra övningarna i dem ocksĂ„!!!
Iâdag ökar pressen ytterligare dĂ„ flera nyanlĂ€nda dessutom ska ut i klasserna var och varannan vecka. Precis som om de som styr och stĂ€ller aldrig har hört talas om âFIRO-cirkelnâ. (Googla pĂ„ det sĂ„ förstĂ„r ni tanken!) NĂ„t mĂ„ste göras NUâŠannars Ă€r var och varannan lĂ€rare snart en outbildad praktikant som sköter maskinparken som den redan brukas i alltför mĂ„nga klassrum idag â som underhĂ„llningsapparat till flertalet âbio-filmerâ utan en ytterligare tanke bakom. Det Ă€r ocksĂ„ stora faran med outbildat folk.
Det Àr sÄ illa nu att vi faktiskt skulle kunna gÄ ut och uppmana till kollektiv strejk. För nu Àr det NOG!!!