Under hösten beslutade det kommunala bostadsbolaget Bodenbo att säga upp sitt avtal med Com Hem. Samtidigt bestämdes det att ingen operatör längre ska kunna sälja bredbandstjänster i fiberkoaxnätet (kabel-tv-nätet). Detta fullt fungerande nät stängdes alltså delvis vilket betyder att hyresgästerna nu enbart är hänvisade till det kommunala stadsnätet för att köpa bredbandstjänster. När Bodenbo sedan upphandlade tv-leverantör i kabel-tv-nätet vann en lokal leverantör i Boden – som enda anbudsgivare. Resultatet av detta är att Bodenbos tv-kostnad har ökat med hela 30 procent och valmöjligheten för bredbandstjänster har begränsats.
Fram till i dag har Bodenbos cirka 2000 hyresgäster tack vare fiberkoaxnätet haft möjlighet att välja mellan olika nät och olika leverantörer av tv, bredband och telefoni beroende på deras behov, preferenser och priser. Fiberkoaxnätet har kunnat leverera bredband på minst 500 Mbit/s och ett stort tv-utbud, samtidigt som det också finns ett öppet kommunägt fibernät med ett flertal tjänsteleverantörer. Det har alltså funnits en optimal mix av både nät och leverantörer.
Genom begränsningen av fiberkoaxnätet tvingas kunderna nu att köpa bredband enbart från kommunens egen verksamhet i stadsnätet via den delägda lokala kommunikationsoperatören BKO. Till följd av begränsningen valde ingen av de större operatörerna att heller lägga anbud i upphandlingen av tv-leverantör i fiberkoaxnätet. Det enda och vinnande anbudet kom i stället från den Bodenbaserade leverantören Peter Lindström Elektronik AB som intressant nog, precis som Bodenbo, även är delägare i BKO.
Att upphandlingen skett i de boendes bästa i åtanke kan nog därför ifrågasättas. Resultatet av förändringen är att berörda parter har gynnat sina egna intressen i stället för att skapa bästa möjliga marknadsförutsättningar till förmån för hushållen och hyresgästerna. Detta tycker vi är olyckligt.
Låt oss hoppas att denna dyra läxa blir en lärdom för andra kommuner och bostadsbolag som överväger att gå samma väg.
Jacob Bolin,
ansvarig för samhällskontakter på Com Hem
Svar direkt. För Bodenbo är det viktigt att följa svensk lag i det här fallet lagen om offentlig upphandling (LOU) samt hålla hyresgästernas kostnader låga. Bodenbo hade ett avtal med Com Hem där avtalstiden gått ut. Avtalet förlängdes under en tid för att Bodenbo skulle ta fram ett upphandlingsunderlag. När upphandlingen påbörjades avslutades avtalet.
Det stämmer att Bodenbos kostnader för TV ökat. Samtidigt minskade risken för dyra juridiska tvister då Bodenbo nu följer LOU. Det förlängda avtalets förenlighet med LOU kunde ifrågasättas. I den affärsmodell som Com Hem förordar så ges ett företag monopol. Som tack för det så får fastighetsägaren ta del av monopolistens intäkt.
Bodenbo väljer, i linje med den tydliga trend som råder i allmännyttan, att avveckla bredband via Kabel TV-nätet och istället satsa på moderna fibernät. Fibern har obegränsad kapacitet och vi behöver inte underhålla två olika nät i husen. Bodenbo valde att inte upplåta sitt fastighetsnät till en aktör. Vi vill inte ge någon monopol på bredbandstjänster därför valde vi att nätet skall vara öppet för konkurrens. Ingen hyresgäst får nu ökad kostnad för sitt bredband. Tvärtom nu när de kan välja bland flera olika leverantörer nedgår priset. Com Hems månadspris för en vanlig 100/100 Mbit/s är 349 kr övriga leverantörers månadspris varierar mellan 215- 265 kr.
Com Hem kunde ha valt att delta i upphandlingen av TV. Com Hem kunde ha valt att erbjuda bredbandstjänster i full konkurrens. I båda fallen avstod Com Hem.
Vi beklagar det men välkomnar Com Hem närhelst de vill, fibernätet är öppet för alla!
Johan Johansson,
VD Bodenbo