Den sjunkande trenden sedan Är 2001 i lÀsförstÄelse för Ärskurs 4 fortsÀtter. I den internationella lÀsförstÄelseundersökningen PIRLS sjunker lÀsförstÄelseresultatet i Sverige för Ärskurs 4 med 12 poÀng till 544 Är 2021 jÀmfört med Är 2016, redovisar Skolverket.
Norrbotten mÄste kunna försörja sig i framtiden, sÄ vi har att vÀnda den nedÄtgÄende trenden i lÀsförstÄelse och studieresultat. Det Àr visat i flera forskningsstudier att lÀsa text pÄ papper eller med fördel i lÀroböcker ökar lÀsförstÄelse och studieresultat. En jÀmförelse med högskolestudier: hÀr lÀses en hög andel av texterna i böcker. Vi kan inte fortsÀtta experimentet att i unga Är alltmer lÀgga lÀroböcker Ät sidan. Barn med sÀmre förutsÀttningar som fÀrre böcker hemma Àr sÀrskilt drabbade. LÀrare mÄste fÄ tiden att arbeta som lÀrare, inte kopieringsmaskinsbitrÀden, för att det inte köps in lÀroböcker. LÀroböcker mÄ kosta en slant men kostnaden blir skyhögt högre i framtiden om dagens unga elever fÄr sÀmre förutsÀttningar att fÄ ett arbete pÄ grund av sÀmre lÀsförstÄelse och studieresultat.
En gedigen grundkunskap uppbyggd under Ă„rskurs 4â6 med basen frĂ„n heltĂ€ckande lĂ€roböcker blir en sprĂ„ngbrĂ€da till bĂ€sta betyg i Ă„rskurs 9. Det ger bĂ€sta förutsĂ€ttningar i gymnasieval och framtida arbete. Som ny svensk bygger kunskap ett sjĂ€lvförtroende i det nya landet vilket ger stimulans att satsa pĂ„ en yrkeskarriĂ€r. Gedigna lĂ€roböcker Ă€r ett bidrag till förbĂ€ttrad folkhĂ€lsa och ett stĂ€rkt Norrbotten!