Utan lÀsförstÄelse Àr försörjningen i fara

LÀsförstÄelse grundad under de första skolÄren Àr en sprÄngbrÀda till vidare studier. Skribenten betonar vikten av lÀsning av texter i böcker.

LÀsförstÄelse grundad under de första skolÄren Àr en sprÄngbrÀda till vidare studier. Skribenten betonar vikten av lÀsning av texter i böcker.

Foto: Christine Olsson/TT

InsÀndare2023-05-30 19:45
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den sjunkande trenden sedan Är 2001 i lÀsförstÄelse för Ärskurs 4 fortsÀtter. I den internationella lÀsförstÄelseundersökningen PIRLS sjunker lÀsförstÄelseresultatet i Sverige för Ärskurs 4 med 12 poÀng till 544 Är 2021 jÀmfört med Är 2016, redovisar Skolverket.

Norrbotten mĂ„ste kunna försörja sig i framtiden, sĂ„ vi har att vĂ€nda den nedĂ„tgĂ„ende trenden i lĂ€sförstĂ„else och studieresultat. Det Ă€r visat i flera forskningsstudier att lĂ€sa text pĂ„ papper eller med fördel i lĂ€roböcker ökar lĂ€sförstĂ„else och studieresultat. En jĂ€mförelse med högskolestudier: hĂ€r lĂ€ses en hög andel av texterna i böcker. Vi kan inte fortsĂ€tta experimentet att i unga Ă„r alltmer lĂ€gga lĂ€roböcker Ă„t sidan. Barn med sĂ€mre förutsĂ€ttningar som fĂ€rre böcker hemma Ă€r sĂ€rskilt drabbade. LĂ€rare mĂ„ste fĂ„ tiden att arbeta som lĂ€rare, inte kopieringsmaskinsbitrĂ€den, för att det inte köps in lĂ€roböcker. LĂ€roböcker mĂ„ kosta en slant men kostnaden blir skyhögt högre i framtiden om dagens unga elever fĂ„r sĂ€mre förutsĂ€ttningar att fĂ„ ett arbete pĂ„ grund av sĂ€mre lĂ€sförstĂ„else och studieresultat. 

En gedigen grundkunskap uppbyggd under Ă„rskurs 4–6 med basen frĂ„n heltĂ€ckande lĂ€roböcker blir en sprĂ„ngbrĂ€da till bĂ€sta betyg i Ă„rskurs 9. Det ger bĂ€sta förutsĂ€ttningar i gymnasieval och framtida arbete. Som ny svensk bygger kunskap ett sjĂ€lvförtroende i det nya landet vilket ger stimulans att satsa pĂ„ en yrkeskarriĂ€r. Gedigna lĂ€roböcker Ă€r ett bidrag till förbĂ€ttrad folkhĂ€lsa och ett stĂ€rkt Norrbotten!