Vårt varmaste tack!

Vänlighet. En snäll man hjälpte två turister att hinna med tåget i Kiruna. Här berättar de om händelsen.

Vänlighet. En snäll man hjälpte två turister att hinna med tåget i Kiruna. Här berättar de om händelsen.

Foto: Maria Unga

Insändare2018-01-17 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vårt största och varmaste Tack, till den fantastiskt vänlige och snälle man, som skjutsade oss till Kiruna tågstation, när vi chockerade och förtvivlade insåg att Google Maps lett oss till Kiruna gamla tågstation och det endast var sex minuter kvar tills vårt tåg skulle gå.

Google Maps hade rätt foto/vy över stationen, MEN helt fel placering. Vi kände igen oss på fotot och följde därför Googles väganvisningar.

Några fysiska skyltar till Kiruna tågstation hittade vi nämligen inte.

Just då råkade en bil köra förbi oss och vi viftade vädjande åt den att stanna. Det visade sig vara en otroligt varmhjärtad och förstående man, som raskt packade in oss i sin bil och körde ner oss till tågstationen. Tåget skulle precis till att lämna stationen. Jag skyndade mig ur bilen och öppnade tågdörren, så att det inte skulle köra iväg. Min syriske ”son” slet fort med sig alla väskor ur bilen och över till tåget.

Vi hann i princip bara ombord på tåget innan det gick. Ett mycket hastigt ”jätte-JÄTTE-tack” var allt vi hann med att säga till den snälle mannen, men i våra hjärtan och under resten av hemresan till Sundsvall sa vi så ofantligt mycket mer.

Att vi hann med tåget var helt och hållet mannens förtjänst, och vi är oändligt tacksamma.

Halvvägs till Boden blev vi kaffesugna och skulle ta fram termosen, som jag lånat av min dotter. Då upptäckte vi att vi råkat glömma kassen med termosen i den snälle mannens bil. I samma kasse fanns även några saker från Systembolaget, och vi skrattade lite generat åt det, men vi hoppas att det kanske fick bli som ett litet tack från oss.

Den undermåliga skyltningen i Kiruna, var det enda vi upplevde som dåligt i denna vackra, unika och välkomnande stad med så himla trevliga människor och så fantastiskt mycket att se, uppleva och lära sig.

Vi hoppas att man skyndsamt ordnar tydlig skyltning till till exempel tågstation, centrum, gruvan med mera, så att inte fler turister råkar ut för sådant här. Det är så onödigt, för tydlighet kostar så lite. Vi återvänder till Kiruna till sommaren

Åsa E Melanders och Ahmed Yahyas första besök i Kiruna

Läs mer om