Det har länge diskuterats de västliga och östliga dragningarna av Norrbotniabanan i Luleå. Svart och vitt synsätt där förutbestämda linjer utifrån gamla utredningar, har styrt samtalet. Det har diskuterats broar och tunnlar. Envetet fast i tanken på att linjerna är skrivna i sten, i stället för att prata vilka nyttor vi vill få ut och bolla idéer om hur vi kan hitta lösningar.
Vill vi ha genomgående persontrafik genom Luleå C och förbi Luleå Airport? Varför inte en vändslinga? Förvisso en väldigt utrymmeskrävande lösning men ändå ett alternativ som till synes verkar helt utebliven i diskussionen. LKAB Malmtrafik äger idag en vändslinga på Yttre Sandskäret, i direkt anslutning till Trafikverkets räls. En vändslinga som Trafikverket skulle kunna förvärva, för att ge fler än bara LKAB möjlighet till genomgångstrafik genom Luleå C. Även i närheten av flygplatsen kan det eventuellt finnas utrymme, för att anlägga en vändslinga. Det går att skapa en robust infrastruktur som ger alla nyttorna utan de stora nackdelar som bro- eller tunnel medför. Det är möjligt att ansluta flygplats och få genomgångstrafik förbi både Luleå C och flygplatsen även inom en västlig dragning. Lösningar finns om viljan finns.