Vem törs införa det systemet

Lockprisvaror lockar inte mera menar "Arga snickaren".

Lockprisvaror lockar inte mera menar "Arga snickaren".

Foto: Erik Dahlberg

Insändare2020-08-31 20:49
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dessa dagar när gemene hen borde leva klimatsmart, återvinningsbart och matsmart så överöses vi konsumenter fortfarande med en ålderdomlig och ytterst fördummande reklam. Dessa tokerier förekommer frekvent i våra dagstidningar och hemskickad reklam så man undrar vad dessa annonsörer hade för betyg i matematik? Ska det byggas en fashionabel och felfri butik så levererar snickarna och andra hantverkare ett resultat på några millimeter plus eller minus. Ska det tillverkas noggranna maskindelar i exempelvis industrin så handlar det många gånger om marginaler på hundradels eller i extrema fall någon tusendels millimeters felmarginal, så då blir frågan.

Varför ska jag som konsument lockas av ett pris som alltid slutar på 90? Vi kan ju exemplifiera några priser. En lockprisvara kan kosta allt mellan 14,90. 39,90 eller 69,90 men skulle jag som yrkesman vanemässigt kapa till en bräda på 90 cm istället för en meter skulle jag få sparken direkt.

När jag besöker en mataffär för att köpa en korvsnärt köper jag nån enstaka ring, definitivt inte 45 kilo för att spara 45 kronor så därför uppmanar jag alla snåla räknenissar att sluta med dessa dumheter. 

Vi handlar inte med ören i Sverige numera. Sätt jämna priser per kilogram och avrunda gärna neråt för då skulle jag oftast handla i den butik som först törs införa detta koncept.