Bygg med ROT

Foto: Fotograf saknas!

Dagens insändare2013-07-26 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konventionella argument och finansieringslösningar biter uppenbart inte på den fyrpartiallians som nu styr landet.

Detta trots att exempelvis EU är intresserat av att ge frikostiga bidrag till bygget av Norrbotniabanan förutsatt att banan är färdig innan 2030, (något som inte lär inträffa om “Allians för Sverige” får följa sin infrastruktur-investerings-budgetplan.)

Det är dags för oss som vill se Norrbotniabane-projektet förverkligat att föreslå andra lösningar.

Alliansen gillar ju ROT-avdrag (Renovering, Om- och Tillbyggnad) och Norrbotniabanan uppfyller de flesta (åtminstone de viktigaste!) kraven för att få sådana bidrag.

Det stimulerar byggbranschen! Arbetskostnaden kommer att uppgå till betydligt mer än minimigränsen 1 000 kronor. Man kan kräva att alla de företag som anlitas har F-skattsedel och så vidare.

Därför formulerar man helt enkelt projektet som “en renovering och om/tillbyggnad av järnvägssystemet i Norra Sverige”.

En del tänjningar av reglerna behöver förstås göras. Det blir en fråga som får lösas i förhandlingar. Projektet kommer ju exempelvis att överskrida taket för vanlig Rot-ersättnig.

Troligen kommer regionens kommuner och företag att behöva gå in med ett antal miljarder, men med tanke på att bankommunerna gemensamt kommer att äga och driva Norrbotniabanan när den är färdig så kan man säkert få räntan på sina utlägg täckt med inkomster från trafiken.

Regeringsföreträdare brukar fastslå att ROT-avdraget strängt taget, ekonomiskt, går på ett ut för statskassan, förutsatt att man tar hänsyn till hur mycket skatter och andra intäkter som flyter in tack vare att folk får jobb med hjälp av detta bidrag.

Om denna bedömning är korrekt, så torde alltså banan kunna förverkligas utan (egentlig) kostnad för statskassan! (Något som, av allt att döma, är ett utgångskrav från alliansregeringen.)

Varje år betalar staten ut ett tiotal miljarder i Rotbidrag. Med ett par årliga miljarder till... så blir Norrbotninabanan klar långt innan 2030!