Dags att bygga

Nästan varje dag ser man i tidningar och TV och hör i radio om Norrbottniabanan. Banan borde ha byggts samtidigt som den nu i stort sett färdiga Bottniabanan.

Foto: Cleis Nordfjell / SvD / SCANPIX

Dagens insändare2010-04-28 07:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utredningar har visat att den framförallt för godstrafiken är väl motiverad och ekonomiskt lönsam. Att banan dessutom är värdefull från regional synpunkt för persontrafiken är ett extra plus.
Trots detta är banan lagd på is. Enligt regeringen finns inga pengar. Regeringen har nyligen avsatt cirka 47 miljarder under tio år för utbyggnad av vägar och järnvägar. Att då säga att cirka 23 miljarder inte ryms inom denna satsning är ren parodi och trams.
5-6 miljarder får man dessutom från EU, så det rör sig om cirka 17 milliarder. Det är ju ett extra plus att få tillbaka en del av de pengar som vi levererar till EU varje år.
Samtidigt är det så, att man aldrig väntar med grundläggande investeringar tills man har plånboken full med tillräckligt kapital utan man lånar upp pengarna. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.
I en period med hög arbetslöshet brukar man dammsuga landet efter lämpliga objekt därför att kostnaden är försumlig eftersom de flesta utgifterna återgår till staten i form av skatter.
Dessutom minskar lånesumman varje år genom inflationen. Vinsten blir dessutom enorm från klimatsynpunkt.
Sammanfattningsvis bör Norrbottniabanan byggas nu med lånefinansierade medel som man alltid har gjort tidigare för den här typen av investeringar.

Sverige med sin i grunden goda ekonomi kan säkert låna upp dessa pengar, om inte i går så helt säkert i övermorgon om man har viljan.