Dubbelspår till Narvik
Jag bestrider eller förringar inte Norrbotniabanan och dess betydelse, men för de nordliga kommunerna så är nog ett dubbelspår till Narvik mer intressant, skriver Fredric Olofsson, Malmberget. Vad tycker du? Diskutera!
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Senaste tiden har det diskuterats en hel del om Norrbotniabanan.
I debatten har mycket handlat om behovet av den samt när projektet kan förverkligas.
En annan diskussion som förts är givetvis finansieringen. Där har man från borgerligt håll krävt att näringslivet skall vara med i finansieringen vilket de rödgröna varit tveksamma till.
Men, nu tycks ha ändrat uppfattning kring frågan. Hur och på vilket sätt en medfinansiering skulle gå till är i dagsläget inte klart.
Om näringslivet skall vara med så kommer nog mest troligt både LKAB och Bolidens gruvverksamheter vara föremål för att bekosta bygget.
Hur mycket exempelvis LKAB skulle förutsättas gå in med kan man alltid fundera över. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på om dessa satsningar skulle väga upp vad bolaget skulle få tillbaka?
Hur mycket skulle gruvorna i Kiruna, Malmberget och Svappavaara tjäna på detta? Hade det gagnat Gällivare och Kiruna kommun?
Jag bestrider eller förringar inte Norrbotniabanan och dess betydelse, men för de nordliga kommunerna så är nog ett dubbelspår till Narvik mer intressant. Lägger vi även till de planerade gruvverksamheterna kring Kaunisvaara (Pajala) så skulle ett spår därifrån mot Svappavaara kunna dras.