Varför dessa namnbyten?
Ett av det senaste namnbytet inom idrottsvärlden är att "Sweden hockey games" nu ska heta "Oddset hockey games".
Varför måste lag, arenor och turneringar döpas efter sponsorerna? Basketen har toppat med att olika företag ska sätta namn på lag. Uppsala blev Sallén, Högsbo blev Kärcher, Gammelstad blev Plannja som blev LF basket med mera.
Olika turneringar har fått namn efter sponsorerna, Sweden hockey games blev LG-hockey games som nu blivit Oddset hockey games.
Värst har det ändå blivit med namnbytena på arenor speciellt inom hockeyn. Till exempel Löfbergs lila arena i Karlstad, Cloetta arena i Linköping, Swedbank arena i Örnsköldsvik som blivit Fjällräven Center och i Luleå där först Delfinen blev Coop arena och nu ska Pontushallen bli Luleå energi arena.
Namnet Pontushallen är historiskt betingat liksom Pontusbadet. Det kommer sig av att Norra hamnen var lastfraktområde alltsedan Luleå flyttades till sin nuvarande plats i mitten av 1600-talet till i början av 1900-talet.
En av kajerna fick namnet Pontuskajen. Där fanns också Pontusudden som låg ungefär där OK bensinstation ligger.
Är det omöjligt att få fram reklamvärdet av sponsringen utan att företagen nödvändigtvis sätter dit sina namn?
Blir det inte lite patetiskt när lag, arenor och turneringar ständigt ska byta namn efter sponsorer och byta igen vid nästa sponsorbyte?