Skärgårdskris

En markering som varnar för ett grund söder om Risön i Luleå skärgård har försvunnit. Grundet är nu omarkerat och den ouppmärksamme kan riskera stora skador på sin båt.FOTO: Pär BäckströmFOTO: Pär Bäckström

En markering som varnar för ett grund söder om Risön i Luleå skärgård har försvunnit. Grundet är nu omarkerat och den ouppmärksamme kan riskera stora skador på sin båt.FOTO: Pär BäckströmFOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

Dagens insändare2012-07-03 06:31
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Luleå kommun säger sig vackert satsa på utveckling av Luleå skärgård. Det är budgeterat ett antal miljoner för att utveckla den. Hur prioriterar man? I denna budget borde väl ingå en så enkel sak som att se till att bryggan i Norrihamn på Hindersön kommer på plats? Hit kommer en massa båtar som inte kan lägga till. Skamligt!

Många besvikna turister fick se sitt firande på Hindersön på midsommarafton utbytt mot timmars väntan på kajen i Södra hman. För många var det sedan bara att besviket resa hem igen. Snopet! I år har Luleå Kommun tecknat ett nytt avtal för skärgårdstrafiken med L/Line me3d redaren Bernt Lindbäck. Hur är detta avtal formulerat? Vad gäller om en båt går sönder? Kan verkligen den som fått anbudet avsäga sig allt ansvar?

M/S Eskil hette båten som aldrig kom till Södra hamn på midsommarafton. Den har återkommande fel med sin strömförsörjning. Skriver kommunen kontrakt med ett rederi med bara en båt som är defekt och som inte kan ordna ersättningsbåt om det välkända felet slår till? Rederiet har haft 8 månader på sig att fixa båten i skick till högsäsong. Sitter fel och, eller, okunniga människor på positioner som kan påverka ovanstående när detta kan hända? Vet man inte hur ett avtal ska formuleras? Låter kommunen sig luras i upphandlingen?

Om man antar det billigaste alternativet måste man försäkra sig att det också ingår ett ansvar från den man tecknar avtalet med. Vem bär ansvaret en sån härgång? Det fanns privata båtar som kunde ryckt in men dessa riskerar att betala skadestånd till avtalsägarna. Så det blev ingen rush att hjälpa besvikna midsommarfirare från kajen.

Själv satt jag som speleman med nyckelharpa och väntade på Gadescha i två timmar vid Hindersöstallarna för att komma till Hindersön dagen före midsommarafton. Det kom ingen båt. Strul är bara förnamnet.

Det ligger nära till hands att tro att det är en komplott mot Hindersön och ägare av Jopikgården eller? Om ovanstående är vad Luleå Kommun avser med att utveckla skärgården så är det bara att beklaga. En redovisning av hur budgeterade medel för utveckling av skärgården används begäres härmed som offentlig handling. Vart tar pengarna vägen?

Ansvariga ska förklara för Jopikgårdens ägare vari Luleå kommuns satsning på skärgråden består för deras del.

Läs mer om