Snabbtågen bäst
Den 14 till 18 juni testades snabbtågen i så höga hastigheter som 275 km i timmen på delar av Botniabanan mellan Kramfors och Umeå.
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vad indikerar dessa hastighetsprov för den planerade Norrbotniabanan?
När det gäller både passage av Piteå och Luleå är det tänkt att bygga öppningsbara broar över respektive älvar.
Nackdelar: Klaffbroar låser ofta fast vid broöppning och följden blir förseningar både timmar och dygn.
Ett annat problem utöver den långa stoppsträckan är att hänsyn måste tas för bullret genom tätorter som betyder sänkta hastigheter.
Var finns logiken med snabbtåg för persontransport då?
Många Pitebor, sannolikt en majoritet, har under samrådsmöten krävt att banan byggs på södra sidan av Piteälven med järnvägsbro intill landsvägsbron i Bergsviken och resecentrum vid Lomtjärn.
För Luleå fanns ett bättre förslag med banan och ett resecentrum på Storheden. En kort restid utan byten för Pitebor som arbetar vid Storhedens industrier är en stor fördel för hundratals arbetare.
Dessa förslag måste realiseras för snabbtågen, alltså bör Banverket komplettera med dessa alternativ.
Behåll gärna dagens planerade sträckning för industrierna och både Piteå och Luleå kan ha två resecentra vardera. Örnsköldsvik och Umeå har erhållit två järnvägsstationer.