n Flertalet fackliga företrädare i norr; till exempel i Gällivare, är förespråkare för att välja "lågprisflyg".
Att vi övriga, vanliga resenärer främst tänker på våra egna plånböcker är väl en sak. Men det är synnerligen uppseendeväckande att fackliga förtroendemän inte har mer kunskap och insyn i vad som gäller.
Kanske en fråga till en facklig kollega inom flygbranschen skulle kunna förklara en del, om man inte själv är smart nog att räkna ut det.
Många av oss ser upp till (främst) gruvfacken, som står för en dräglig och schysst arbetsmiljö för sina medlemmar; människor i arbete. Man har lyckats kombinera bra arbetsförhållanden för de anställda med ett bra samarbete med arbetsgivaren.
Självklart skulle prisdumpning av tjänster och produkter inom olika näringar, till exempel bygg- och gruvnäring, vara ett klipp för kunderna. Men hur skulle arbetsförhållandena för de anställda då se ut?
Det är inte för skoj skull det är konflikter inom arbetsmarknaden och i flygbranschen i synnerhert
Det vore intressant att höra vad dessa fackliga "tuffingar" säger om gruvbolagen ändrade sin personalpolitik och till exempel började använda sig av mindre nogräknade bemanningsföretag med mindre bra rykte som florerar i lågprisbolagens omgivning.
Man har inget intresse av att använda sig av lokal arbetskraft eller tillföra kommunerna någonting. Här handlar det om att tjäna stora pengar.
Jämför gärna med privata vårdhem och skolor. Snabba pengar utan samvete.