BÀttre barnomsorg och skola sÄ vÀxer LuleÄ

Förskola. Förskola och skola i smÄ enheter skulle göra LuleÄ mer attraktivt för barnfamiljer enligt insÀndaren.

Förskola. Förskola och skola i smÄ enheter skulle göra LuleÄ mer attraktivt för barnfamiljer enligt insÀndaren.

Foto: TT

LuleÄ2018-03-15 06:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

För att LuleĂ„ ska vĂ€xa till 100 000 invĂ„nare krĂ€vs det mer Ă€n att kommunen lyfter fram satsningar pĂ„ kultur och friluftsliv.

LuleÄ behöver Àven erbjuda mÄngfald och alternativ ocksÄ pÄ andra omrÄden för att locka fler att flytta hit samt behÄlla de som redan bor hÀr.

Stor betydelse för att nÄ tillvÀxtmÄlet Àr att LuleÄ ocksÄ Àr en attraktiv stad för barnfamiljer och kvinnor i barnafödande Älder sÄ att de vÀljer att bo hÀr. För den hÀr mÄlgruppen Àr en bra förskola/skola viktigt, gÀrna mindre enheter, mindre grupper och mÄngfald som ger förÀldrarna alternativ att vÀlja det som passar dem.

LuleÄ kommun behöver dÀrför vara mer öppen för olika alternativ inom barnomsorgen och skola. Kommunledningen mÄste ocksÄ vara betydligt öppnare för alternativ till den egna driften. SÀrskilt bör man uppmuntra till mer kvinnligt företagande inom barnomsorg/skola. MÄngfald i kommunen kommer att gynna alla och kÀnns inte LuleÄ tillrÀckligt attraktiv för barnfamiljer och unga kvinnor sÄ kommer heller inte staden att vÀxa.

Ett exempel pĂ„ alternativ och mĂ„ngfald i LuleĂ„ kommun var I Ur och Skur Skatan pĂ„ Hertsön. PĂ„ förskolan arbetade pedagogerna frĂ„n 2003–2017 med hĂ„llbar utveckling och belönades med kommunens miljöpris för miljöarbetet 2013. Miljöflaggan frĂ„n HĂ„ll Sverige Rent vajade pĂ„ gĂ„rden. Det jobbades med miljömĂ„len: Kretsloppet, skrĂ€p och avfall sĂ„som kompostering och sopsortering samt livsstil och hĂ€lsa med mycket rörelse och hemlagad mat. FrĂ„n det att barnen var 1 Ă„r fick de vara med om hĂ€lsofrĂ€mjande aktiviteter och vara ute i alla vĂ€der, alla Ă„rstider Ă„ret runt.

Hur ska vi fÄ LuleÄ att vÀxa? VÄra förslag Àr:

‱Erbjud mĂ„ngfald genom att erbjuda fler alternativa förskolor/skolor

‱FrĂ€mja hĂ„llbar utveckling inom förskolor/skolor

‱Satsa pĂ„ hĂ€lsofrĂ€mjande verksamheter i tidig Ă„lder

‱Uppmuntra kvinnligt företagande inom förskola/skola

Britt-Mari SevĂ€-Österlund och Christina Eriksson

LĂ€s mer om