Då bär det sig

Luleå2009-10-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
n Efter att ha bilat genom Sverige och sett utländska bärplockar stå i klungor i regnet och vänta på att bli upphämtade av bäruppköparna väcks många känslor.

Det är inte värdigt att anlita bärplockare från andra sidan jorden för just denna mycket kortvariga arbetsuppgift. Allemansrätten används också i girighetens klor.
Mitt förslag är att elever och lärare i klass sex eller sju planerar för bärplockning på våren för att kunna genomföra detta under höstterminen. Många klasser åker på lägerveckor i början av högstadiet med syftet att dels lära känna varandra, dels forma gruppen och dess roller konstruktivt.
Bärplockningen skulle kunna användas både i detta syfte och som ämnesinnehåll i olika skolämnen.
I matematik genom att arbeta med mängden bär man plockar och hur detta kan räknas om till den energin man förbrukar genom att plocka på olika stora arealer, hur mycket bär man kan bära på olika avstånd samt att räkna om arbetsinsatser till ekonomiska faktorer.
I kemi skulle man kunna arbeta med bärens innehåll såsom antioxidanter och jämföra detta med av bären förädlade produkter och priser.
I samhällsorienterande ämnen kan innehållet vara hur man inom närmiljön kan forma arbetstillfällen och konsekvenserna av detta både i ett närmiljöperspektiv och globalt perspektiv.
Inom hemkunskapen kan bären tas upp inom näringslära, hur bären anrättas och jämförelser göras till andra livsmedel.
Detta är bara en del av bärplockningstemats beröring med olika skolämnen. Vad kan man inte lära sig inom biologin och gymnastiken?
Pengarna projektet inbringar kan användas till att finansiera en studieresa till a nnat land för att studera deras bär och närproducerade mat, lämnas till välgörenhets projekt eller att göra en festmåltid på den egna skolan.
Dessutom kan man på den egna skolan äta just egenproducerad mat som man också kan bjuda det närmaste äldreboendet på.

Det finns säkert många fler alternativ. Detta var bara ett alternativ till utnyttjandet av människor i underläge, lär ut solidaritet till ungdomsgenerationen i stället.
Läs mer om