Dråpslag mot byar och äldre i Pajala

2016 och anslagstavlan toppas av Kalla och nedskäringar. Owe Pekkariskriver i insändaren om hur byarna utarmas.

2016 och anslagstavlan toppas av Kalla och nedskäringar. Owe Pekkariskriver i insändaren om hur byarna utarmas.

Foto: K-L Sundqvist

Luleå2019-06-18 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Hela kommunen ska leva” var det enda löftet som Socialdemokraterna och Kristdemokraterna gav i valrörelsen för knappt ett år sedan.

När de två partierna nu styrt kommunen i fem månader och presenterar de första konkreta politiska förslagen av sin politik så blir deras vallöfte det mest lögnaktiga och svekfulla man kan tänka sig. I deras budgetförslag för 2020 riktar man ett dråpslag mot 76 byar och bydelar i Pajala kommun genom att halvera det kommunala bidraget till de enskilda vägarna i de här byarna. Vägarna finns nästan enbart i små byar och sköts av vägföreningar som med dagens regler får både ett statligt och ett kommunalt bidrag för drift och underhåll. Det kommunala bidraget är 20 procent av en uppskattad kostnad, ungefär cirka fyra till fem kronor per vägmeter. De enskilda föreningarna har alltid fått räkna med att själv stå för 10 procent av uppskattad årlig kostnad.

Vi alla vet också, att idag är det nästan bara äldre människor som bor i de här byarna. Det är alltså mot de här byarna och människorna som socialdemokraterna och kristdemokraterna riktar sina sparkrav. Konkret blir resultatet av deras förslag att till exempelvis Pissiniemi som har 11,2 kilometer enskild väg, kommer att få bidraget minskat med 28 000 kronor. Jag vet inte exakt hur många människor som bor efter den vägen men jag skulle tro att det blir några tusenlappar per person om de själv ska få ihop de pengarna. Vägen Junosuando – Kurkkio är 14,7 kilometer lång och från Lautakoski till Saittarova är det 9,3 kilometer. Kan Åke Johdet och Roland Karlsson bägge (S), se människorna i de byarna i ögonen när det kommunala bidraget minskar med 33 000 kronor respektive 21 000 kronor?

Ofta leder de här vägarna till enskilda företag, bland annat företag inom turismen. Vägen Kangos–Särkkimukka där kommunens mest framgångsrika turistföretag finns, är fyra kilometer lång och de får räkna med en bidragsminskning på 10 000 kr. Kursunpalovägen som går till Vasikkavuoma och Tomtemagasinet är 3,3 kilometer, besöks av tiotusentals turister varje år. Där minskar stödet med drygt 8 000 kronor. Är det på det här sättet man ska utveckla turismen i kommunen?

I en liten by som Peräjävaara bor det åtta personer, nästan alla pensionärer, deras väg är totalt 3,4 kilometer lång, bidraget minskas med nästan 9 000 kronor nästa år. Bara för grusningen förra året fick byborna betala drygt 70 000 kronor ur egen börs. Den här minskningen av bidraget ger en besparing på cirka 300 000 kronor i kommunens budget. Förhållandevis ett litet belopp i kommunens börs, men för många av de drabbade 76 byarna och de boende där ett dråpslag. I förlängningen innebär det här att det blir omöjligt bo i de här byarna.

Läs mer om