Alla kan förstå att flyger man så sker det utsläpp, men hur mycket ? Ta till exempel en resa till Thailand som tar cirka 10 timmar. Då släpper man ut en hel del koldioxid, men fördelar man det på antal passagerare blir utsläppen minimala per person. De individer som har inställningen att flyget släpper ut oändliga mängder Co2 hävdar de att utsläppen per person skulle jämföras med vad en normal småbil släpper ut per år om den kör 1500 mil. Den propagandan är av närmast av religiös natur.
Man tänker inte på att flygningen till Thailand går kanske 80 procent på ”tomgång”. Jag har tidigare jobbat i flygbranschen och vet en hel del om den. Så mitt förslag till flygbolagen är följande:
Placera två motorer av märket Pratt and Whitney och två av märket Rolls Royce bredvid varandra i en lokal där man kan ställa in exakt hela flygfärden från Arlanda till Bangkok. Väder, luftmotstånd, tryck o.s.v. Jämför sedan detta med utsläppen från en vanlig småbil som körs 1500 mil/år. Jag nästan garanterar att det blir helt andra resultat.
Avslutningsvis. Ändra aldrig regler med ekonomiska medel. Det drabbar bara de med lägre inkomst. De med högre inkomst flyger i alla fall.