Lärare, i vad?

Luleå2008-08-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
n Föräldrar! Nu när vi går ett nytt skolår till mötes tycker jag att ni ska fråga er vilken behörighet ert/era barns lärare har.

Under mina år som lärare på
många olika skolor i flera olika kommuner i Norrbotten har jag lärt mig att på de flesta skolor så spelar det ingen som helst roll vilken ämnesbehörighet en lärare har.
Det spelar heller ingen roll vilka stadier man inriktat sig. Bara man är lärare så går det bra.
Lärare utbildade i svenska undervisar i slöjd, lärare utbildade i matematik undervisar i samhällsorienterade ämnen eller idrott, musik, hem kunskap.
Lärare i svenska som undervisar i matematik, teknik, tyska...
Exemplen är många.
Jag har träffat flera lärare som arbetar som speciallärare utan att ha en enda poäng i specialpedagogik.
Det finns dessutom många 1-7 lärare som arbetar på högstadiet och betygsätter era barn utan att ha behörighet för det. Vilken kvalité blir det på de betygen?
Ni lärare som kvackar omkring i andra ämnen och i andra stadier än de ni är behöriga på, hur tänker ni egentligen?

En konsekvens av ert kvackande är att ni hindrar de nyutbildade som verkligen är behöriga i det ämne ni undervisar i att få jobb.
Men det värsta av allt är att ni sänker värdet på utbildningen och på hela lärarkåren.
Sist men inte minst, vad händer med kvalitén på barnens utbildning?
Läs mer om