Norrbottniabanan – ett frågetecken

Med Norrbotniabanan kan kostnaderna för godstrafiken minska med 30 procent, anser Lars Viklund. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/tt

Med Norrbotniabanan kan kostnaderna för godstrafiken minska med 30 procent, anser Lars Viklund. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/tt

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Luleå2017-11-07 16:04
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tomas Eneroth (s) gav ett klart besked från regeringen vid besöket i Luleå nyligen. Det blir ingen Norrbotniabana till Norrbotten! Planeringen för en bana mellan Umeå och Skellefteå fortsätter men Tomas Eneroth varnar för de höga investeringskostnaderna även för den delen. Norrbotniabanan, eller ska vi nu kalla den för Västerbottniabanan, är därmed ett frågetecken för att alls bli av. Inte ens de nio km av spåret mellan Umeå och Dåva som utovades under denna mandatperiod har påbörjats. Det är tio månader kvar av det löftet! Nu måste kraftfulla insatser till för att bygga ett nödvändigt dubbelspår för den befintliga norra stambanan. Annars kommer industrin och näringslivet i Norrbotten att strypas. Trafikverket måste göra om sin planering. Vilket svammel det blivit!

Läs mer om