Nu är måttet rågat på E10an

KATASTROF.

KATASTROF.

Foto: Saga Skovdahl

Luleå2017-04-19 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara måste avgå. År ut och år in pratar han om långsiktiga vägplaner medan Kirunas enda livlina mot Gällivare och Sunderby sjukhus är avstängd. År ut och år in står långtradare på tvären över E 10 och man inväntar bärgare och kranbilar. Allt medan landstinget fortsätter att centralisera vården.

Någon gång blir måttet rågat. Det är det nu. Jag har suttit i timmar och väntat på att få komma till sjukhus, jag har suttit timmar med anhöriga och vänner som försöker ta sig till sjukhus. Arnold Vonkavaara pratar vidare om att en dag har han fått igenom en plan och kan bygga om E 10.

Torsdag den 6 april är en vanlig dag på E 10. En långtradare ligger tvärs över E 10 söder om Skaulo. Långtradaren har alltid prio 1 för där finns last för flera hundra tusen kronor. Människorna måste vänta.

Arnold Vonkavaara bläddrar bland sina papper medan den våldsamma frustrationen på vägen växer. Det är stopp. Oavsett om du ska till Kalix eller Luleå eller ditt närmaste sjukhus. Det är stopp.

Inga krav på snökedjor när det är halt. Inga beslut om att knuffa långtradaren åt sidan och öppna Kirunas enda livsnerv. Nej, nej. Den ska bärgas först.

Polisen famlar. Den får skadestånd på sig om den beordrar öppnad väg. Ingen fattar beslut. Vägen stängs. Bärgare beställs. Och en kranbil. Arnold Vonkavaara bläddrar i sina planer. Han kan inte ens fatta beslut om att vägen ska grusas. För då kan det bli stenskott och Trafikverket måste betala för tre trasiga vindrutor. Vi väntar och ser. Avgå Arnold Vonkavaara. Du har misslyckats.

Lars Lindberg, Kiruna

SVAR DIREKT:

Hej Lars!

Det var tråkigt att höra att du tycker att jag gör ett dåligt jobb. Jag kan försäkra dig om att jag och alla mina medarbetare gör allt vad vi kan för att förbättra tillgängligheten här i regionen.

Jag förstår att det är frustrerande att höra att vi inte omedelbart kan genomföra alla de önskemål om ombyggnationer på väg och järnväg här i norr. Vad vi på Trafikverket kan göra beror på vilka pengar som vi får i den nationella transportplanen. Att i detta läge säga att det är tillgången på pengar som begränsar när i tid större åtgärder kan göras känns inte bra, men tyvärr är det vad vi på Trafikverket har att förhålla oss till.

Men vi arbetar på flera olika sätt med att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten på E10. Trafikverkets långsiktiga plan för E10 är att bredda och bygga om till mötesfri väg mellan Töre och Kiruna. Vi har också ett flertal åtgärder planerade de närmaste åren. Vi bygger om och gör stigningsfält i backar där tunga fordon idag fastnar under vintersäsongen. Vi genomför även enklare säkerhetshöjande åtgärder som rensning av vägens sidoområden från sten och träd, montering av trafiksäkerhetskameror på särskilt utsatta sträckor samt anpassning av skyltad hastighet till vägens säkerhetsstandard. Vi har också höjt kraven på vinterväghållningen för väg E10 vilket innebär att vi sätter in förebyggande halkbekämpningsåtgärder, att plogbilarna startar tidigare vid snöfall och kör kortare plogrundor, samt att vi har högre krav på jämnhet.

Varje allvarlig olycka ser vi på Trafikverket som ett misslyckande. Vi arbetar efter Nollvisionen, det vill säga att ingen ska förolyckas eller råka ut för en allvarlig olycka i vår verksamhet, men vi har dock fortfarande en bit kvar till det målet.

Trafikverket för dialog med polis, räddningstjänster och bärgningsföretag kring hur vi ska hantera och minimera störningar i framkomligheten i samband med olyckor. Där är vi dock medvetna om att det finns mer att göra.

Vill du läsa mer om E10 finns en webbsida där vi samlat information: www.trafikverket.se/aktuellte10. Hälsningar,

Arnold Vonkavaara, Regional direktör, Trafikverket

Läs mer om