Sänkt fart fel
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det bör väl ändå finnas en möjlighet att placera om dessa människor på Vägverket, som inte tar det minsta hänsyn till vad folket tycker när det gäller hastigheten på våra vägar, samt vad man i övrigt bör göra när det gäller våra vägar.
I dag var frågan ställd i en tidning; vad folk tyckte om vägverkets planer att sänka farten ytterligare. 70 procent tyckte att det var fel.
Vägen mellan Luleå och Älvsbyn är att jämföra med E4:an, den är bred, rak med nylagd asfalt, ändå är farten 90 km/h. Här ser man också hur felaktigt man använder pengar.
Någon på Vägverket har tydligen hittat på att det ska sättas upp vägräcken planlöst på måfå efter denna väg.
Vad jag vet har det inte hänt en olycka de senaste 50 åren på de ställen där man nu slösar stora pengar på vägräcken, istället för att använda pengarna till plogning och sandning vid halka vintertid.
Ty på det området har skötseln på våra vägar varit usel de senaste åren.
Vägräcken försämrar säkerheten istället för tvärt om, därför att de sätts upp så nära vägbanan att det finns risk för påkörning.
I flera år har folk protesterat mot saltningen på våra vägar här i Norrbotten, och istället krävt bättre plogning och sandning vintertid.
Jag tror att att människorna som sitter och kör på våra vägar dagligen vet minst lika mycket som Vägverket och dess chefer om hastigheten och vad som behöver göras på våra vägar.
Kommunchefen i Luleå, samt länsstyrelsen har också kritiserat ytterligare sänkning av hastigheten i Norrbotten.
Vi har dessutom lite trafik här på vägarna jämfört med söderut, man kan ibland köra 50 km utan att möta någon annan bil vilket man också bör ta hänsyn till på Vägverket.
Slutligen en uppmaning igen till folket; protestera på alla sätt mot Vägverkets planer på ytterligare sänkt hastighet.
Det handlar mest om att bötfälla oss mer, därför att det är orealistiskt att köra i de hastigheter som Vägverket föreslår och använder feaktiga argument för att få igenom den sänkningen.