Stöd bussförarna

Luleå2008-07-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
n De privata bussarbetsgivarna accepterar inte att deras förare ska få lika bra avtal som kommunalt anställda bussförare.

Får dom som dom vill kommer privata bussföretag vid framtida upphandlingar, än tydligare kunna konkurrera med sämre löner och sämre arbetsvillkor när dom lägger anbud på exempelvis Länstrafikens busslinjer.

Vi behöver i framtiden satsa mycket mera på kollektivtrafiken, inte minst av klimatskäl. Vi behöver mera kollektivtrafik därför att ökande drivmedelspriser obönhörligt kommer att tvinga många att ställa ifrån sig bilen av ekonomiska skäl.
Då räcker det inte att kollektivtrafiken är billig. Den måste hålla en bra kvalitet.

En del av kvaliteten är exempelvis att jag som resenär vet att föraren är utvilad och får tillräcklig sammanhängande dygnsvila. Det är viktigt bussföraryrket får en högre status och inte blir ett genomgångsjobb med låga löner där ingen vill stanna. Då blir det ingen bra kvalitet.

Det är ingen slump att exempelvis LLT i Luleå ligger i topp i nationella kvalitetsmätningar år efter år och samtidigt är ett helt kommunalägt bolag. Om LLT hade varit privat eller utsatt för upphandling skulle det vara mycket svårt att genomföra de kvalitetssatsningar som LLT gör och samtidigt kunna behålla sitt uppdrag.

Därför är det viktigt att de privata bussarbetsgivarna inte får möjlighet att vrida spiralen nedåt med sämre löner och arbetsvillkor inom kollektivtrafiken.
Därför är det också viktigt att stödja de strejkande bussförarna. Deras strid är viktig för hela kollektivtrafikbranschen.
Läs mer om