Trafikverket måste börja tänka om när det gäller den ensidiga utformningen av 2+1-väg med mitträcke och skyddsräcke. Här måste till en helt annan planering med andra alternativ som tar hänsyn till framkomligheten vid till exempel olyckor.
Den senaste tiden har det varit många olyckor längs E4 som mellan Luleå och Råneå där bilister kört in i mitträcket. Torsdagkväll den 19 november var det dags igen med ett totalstopp i båda riktningarna i över en timme. Vi hade två mindre barn i bilen.
Efter påsläppet av trafiken var det rena rallyt längs E4. Nu måste bilisterna försöka ta igen denna förlorade timme oavsett mörker, väglag och avstånd. Det måste finnas alternativ för nödställda och utryckningsfordon vid ett totalstopp. Andra alternativa lösningar som vändslingor, mitträcket och skyddsräckets utformning, ersättningsvägar och byavägar.
Gemene man, Trafikverket och Polisen hävdar ofta att tur att mitträcket fanns, det har nu förhindrat en frontalkollision. Men är det hela sanningen? Varför är det så många som kör in i mitträcket? Vad är bakomliggande orsaker? Det är ingen som forskat kring detta.
Någon vetenskaplig forskning kring bakomliggande orsaker till mitträckesolyckor kommer nog Trafikverket aldrig att ta initiativ till. Om inte mitträcket funnits kanske många av dessa incidenter aldrig hade inträffat? Det kanske tar en generation till innan vi kommer på några andra alternativ med otaliga incidenter och svåra olyckor som följd.