Nu utreds det om bilägarna, främst i tätorter och städer, ska tvingas betala skatt på dubbdäck. Ett förslag som förr eller senare antagligen kommer att bli gällande i hela Sverige, bara regeringen får klart för sig att denna skatt också kommer att vara positiv för inflödet i statskassan.
Först tvingas bilägarna att köpa dubbdäck av trafiksäkerhetsskäl. OK, det är positivt. Och bra. Men en återkommande kostnad efter ett par säsonger. När alla bilägare sedan ställt upp på detta, då ska det skattas för att dubbdäcken är ohälsosamma.
Om jag förstått de styrande i Sverige så används alla bilskatter bland annat till att finansiera en hel del annat än vägkostnader och vägförbättringar i Sverige.
För att skipa rättvisa så anser jag att bilskatten ska användas till ”bil och vägar”, inte till olika ”socialbidrag”. Dessutom har vi en orimligt hög bränsleskatt, vilket hämmar det rullande Sverige.
Och inte minst fungerar denna höga bränsleskatt som en broms i ett allmänt rörligt Sverige vilket slår mot besöks- och turistnäringen och den ställer till stora problem för folket på landsbygden, ”som snart förväntas ska tanka sina bilar med träpinnar och hö” (köp häst).
Så har vi ju trängselskatt i storstäderna.
Jag tycker landsbygden ska ”drabbas” av en rymlighetsskatt, här finns ju fortfarande rätt bra om parkeringar och bilutrymmen. Sedan ska bilisterna ha en bländningsrisk-skatt för bilar med extraljus (det är ju en lyx bara detta med extraljus).
Varför inte låta hastighetskamerorna registrera vilken tid på dygnet bilisterna är i farten och ta en skatt om man kör vissa helger och i rusningstrafik? Bilar som har speciellt dyra lackeringar borde ju också beskattas. Och absolut borde bilister som inte använder blinkers när de svänger eller förflyttar sina fordon i sidled drabbas av en extra skatt. Den kan införas via speciella färdskrivarapparater som kollas en gång i vecka på Bilprovningen där förarna får böta om de glömt använda blinkern.
Bra tips?
Vad blev det av tvånget med alkotest i alla bilar? Försvann det med entusiasterna på gamla Vägverket?
Buskörning borde gå att ”lägga in” på färdskrivarbladet, och beskattas.
Kanske en åldersskatt på förarna gick att införa. Då skulle man kunna styra bort gamla förare som börjar bli farliga i trafiken och motsvarande höga skatt på unga nybörjarförare, och kanske en extra skatt på kvinnliga förare. Och inte minst de som kör ”som kärringar” eller gubbj-ar.
Ja, Herriguu vad vi skulle kunna få in skattepengar till statsapparaten på dessa jäkla bilar som någon hittat på. Det gäller bara att använda fantasin, och inte det sunda förnuftet.
För när det gäller bilismen verkar det saknas helt hos vissa beslutsfattare. Inte minst hos dem som medverkat till att bränsleskatten höjts. Vilket parti det är vet nog det flesta bilägare.