Öppet brev till infrastrukturministern.
E10 är vägen mellan Å i Norge och Luleå i Sverige. En Europaväg ska enligt en FN-överenskommelse vara belagd med asfalt eller betong, minst 8,4 meter bred, inte ha för skarpa kurvor, vara huvudled, gå runt tätbebyggda områden, ha tillräcklig kapacitet för att undvika köbildning samt helst vara motorväg eller motortrafikled. Långa sträckor av dagens E 10 uppfyller inte dessa krav. Vägen är endast sex meter bred på vissa ställen.
Vi vill i denna insändare främst uppmärksamma sträckan Riksgränsen-Töre. Den sträckan är på många ställen smal och kurvig och betecknas som en av Sveriges farligaste vägar. Faktorer som påverkar är vägens beskaffenhet, trafiken och klimatet.
Vägen är tungt trafikerad, både av privatbilister och tung yrkestrafik. Även sjuktransporter till och från sjukhusen i Kiruna, Gällivare och Sunderbyn trafikerar vägen, dessutom är E 10 den enda vägen från Kiruna söderut, händer det en olycka så framkomligheten blir obefintlig kan det få allvarliga följder.
Under vintern är det särskilt svåra förhållanden med snö, halka och dålig sikt.
Tyvärr gör också många trafikanter att det är otryggt att färdas på denna väg, vansinniga omkörningar i obefintlig sikt ser man ofta.
Under de senaste tio åren har 26 personer dött och 101 personer skadats allvarligt i olyckor på E 10.
PRO Gällivare kräver att vägen byggs ut med breddning och mitträcken för att förbättra säkerheten för alla som trafikerar denna väg. En del förbättringar är gjorda och en del planeras, men det räcker inte!
Det är många som engagerat sig i förbättringar för denna väg, så de argument vi tagit upp är ju inte precis okända, men behöver upprepas om och om igen till dess att vägen blir säkrare att färdas på.
Statsministern lovade i valrörelsen 2014 att tidigarelägga utbyggnaden av E 10.
Vi kräver att det vallöftet infrias genom att E 10 prioriteras i den kommande infrastrukturpropositionen och nationella transportplanen.