Dags att välja

Norrbottens län2014-01-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Malm är viktigare än människoliv.

Det måste vara Trafikverkets syn vad gäller satsningar på medel till vägunderhåll.

Jag har vid flera tillfällen under år 2013 färdats längs E10 mellan Kiruna och Masungnsbyn, beroende på att jag har en fastighet i Tornedalen. Svänger av mot Tärendö efter Masugnsbyn. Om jag skulle åkt rakt fram så är det fin väg ända till Anttis, där måste jag svänga av.

Det har slagit mig i tanken att en väg där malmtransporter från Kaunisvaara ska åka på, den har ett helt annat underhåll än den övriga vägen.

Vid något tillfälle under 2013 när jag åkte från Vittangi till Kiruna, hade lite begränsad tid, så när jag kom till Svappavaara var det bara en körbana i cirka 500 meter som man kunde använda. Ingen trafikreglering av något slag, den som var fräckast åkte först.

I min “kö” var den som stod först av den gamla stammen (jag reser mig för äldre på bussen). Fick stå där i cirka 20 minuter, medan de som åkte mot Gällivare hade fritt fram. Man breddade vägen mellan Svappavaara och Pittkijärvi.

Åkte Kiruna–Masungsbyn helgen före trettondagsafton. Det är som en markerad linje där Northlands bilar svänger in till Pittkijärvi.

Där var det nästan bar väg, massor av grus med salt i. Samma var det hela vägen förbi Masugnsbyn.

Jag svängde av mot Saittarova, där blev det som vanligt igen. Man ser också dessa skyltar efter vägen som Trafikverket har satt upp. ”Vi bygger säkrare väg för tunga transporter, färdig xxxx”.

Den trafik som kör efter E 10 är också tunga transporter, men de håller sig inom den normala lagens råmärken.

Northland har ju dispens att köra med 90 ton totalvikt, vi vanliga får hålla oss till max 60 ton.

När Arnold Vonkavaara, som representant för Trafikverket, går ut i pressen och säger att “pengarna i första hand ska satsas på E4” så ljuger han, anser jag.

I första hand satsar man pengar på att rusta den väg som malmen från Kaunisvaara till Pittkijärvi ska transporteras på. Men det vågar ingen säga. Det är en officiell hemlighet.

Håll de företag som tar våra naturtillgångar, nästan gratis, ur vårt lands ändliga naturresurser under armarna så att de kan ta ut rejäla löner och bonusar till de som inte sköter sina jobb.

Aktiespararna ska stämma ledningen i Northland, delar har hunnit avgå men en del är kvar, för att de undanhållit information angående förtagets ekonomiska belägenhet. Tilläggas bör att Northland inte betalar en skattekrona i Sverige.

Centerpartiets ledning vill ju framhålla hur många arbetstillfällen det tillför. När gruvan i Kaunisvaara är i full drift ger det max 300 arbetstillfällen, och många av dessa är “ fly in-fly out”?

Företag i Pajala går i konkurs. Är det effekter av gruvan? Huspriserna har sjunkit.

Vanligt folk som satsat sina besparingar i gruvaktier har tappat geisten, men man håller god min.

Kanske kan mina aktier, som plötsligt blev värda bara en hundradel av ursprunget, få tillbaka värdet som när jag köpte dem.

Jag är en privatperson som upplever E 10 och dess begränsade underhåll som frustrerande, vad ska inte alla yrkeschaufförer som måste uppleva detta under sin utövning känna. Merparten av dessa bidrar dessutom till underhållet på våra vägar genom den skatt de betalar i Sverige.

Jag förstår inte att man inte vågar ta upp frågan om hur mycket man satsar på detta bolag, som skattar i Luxemburg, istället för att satsa på E10. Det handlar ju om pengar och ett val.

Då väljer man malmen framför människoliv. Obegripligt! Varför?

Jag låter det stanna med frågan, men det pyr en undran.