Där går det bra bygga järnväg...

Norrbottens län2013-11-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Olika faller Trafikverkets och regeringens lotter. Trafikverket har föreslagit och regeringen har tagit beslut om den nya Ostlänken mellan Järna och Linköping. Sträckan är 15 mil. Den blir dubbelspårig och går parallellt med den nuvarande järnvägen. Byggstarten blir 2017 och den ska vara klar 2028.

Kostnaden för dessa 15 mil blir ofattbara 30 miljarder kronor. Tidsvinsten blir 30 minuter.

I planen till 2025 får Norrland norr om Gävle 3,4 procent, 6,2 miljarder kronor, av planen. Norrbothniabanan är överhuvudtaget ej med i planen trots att EU är medfinansiär och bedömer denna investering som viktig.

Så liten vikt lägger Trafikverket och regeringen vid oss i Norra Sverige. Här finns skogen, malmen, vattenkraften och mycken tung industri som mycket starkt bidrar till Sveriges välstånd. Tyvärr är antalet röster till riksdagsvalet ej så högt.

Det ska inte behöva vara någon strid mellan Ostlänken och Norrbothniabanan, men även Norrbothniabanan ska platsa i prioriteringen.

Vi måste kräva mer även av vårt eget Trafikverk i Luleå, så att de agerar hårdare internt för pengar till oss här i norr.

När regeringen väl har tagit beslut på rekommendation av Trafikverket är det svårt att överklaga till regeringen, som Trafikverket svarar. Det är också viktigt att det finns åtminstone någon minister i regeringen från landsändan norr om Uppsala.

Olika faller Trafikverkets och regeringens lotter!