Mikael Lekfalk, Margareta Bladfors Eriksson, Yvonne Stålnacke och gänget: Glöm inte bort personalen inom hemtjänsten.
De har också, liksom personal inom Bergvikens vård- och omsorgsboende, bästa möjliga kompetens men tyvär inte samma förutsättningar att göra livet värdefullt och innehållsrikt för de som fortfarande bor hemma. Strävar Luleå kommun också efter att kunna erbjuda Sveriges bästa hemtjänst?! Om svaret är ja, se då till att göra något åt kvaliteten för både kunder och personal.
För som det ser ut i dag finns inte förutsättningar att ge de äldre som bor hemma ett meningsfullt liv och bra livskvalitet. Jag vet liksom kommunalrådet Yvonne Stålnacke att personalen alltid tänker på det bästa för kunden. De gör det de förmår, men de gör inte tillräckligt. De vill, men arbetsgivaren ger dem inte möjlighet.
Bra omsorg kostar. Många som bor hemma i dag och som är beroende av hemtjänsten får inte alla sina behov tillfredsställda. Många är de kunder som gråter och är ensamma och personalen gör så gott dem kan utifrån sina förutsättningar.
Men tyvär finns inte tid att lyssna och prata för klockan tickar, pengarna är borta. Vi måste spara, skynda, skynda vidare till nästa och nästa och nästa...