Det gavs fel bild av lärarnas uppdrag

Hänsyn tas visst. Läraren som skriver denna insändare håller inte med om innehållet i artikeln som NSD skrev den femte oktober där vissa sa att lärare i skolvärlden inte tar hänsyn till ensamkommande elevers kunskaper och färdigheter.

Hänsyn tas visst. Läraren som skriver denna insändare håller inte med om innehållet i artikeln som NSD skrev den femte oktober där vissa sa att lärare i skolvärlden inte tar hänsyn till ensamkommande elevers kunskaper och färdigheter.

Foto: Fotograf saknas!

Norrbottens län2017-10-11 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Reaktion på artikeln ”Rädda barnens läxhjälp blev deras räddning” i NSD 5 oktober:

Skriver detta från insidan som undervisande lärare för dessa, i huvudsak ensamkommande gossar, i syfte att göra dig som läst reportaget uppmärksam på den vinklade journalistik där det framstår att vi inte tar hänsyn till elevernas kunskaper och färdigheter.

Med insyn till insidan och det skolan erbjuder vet jag att eleverna erbjuds undervisning på inte mindre än fyra nivåer i matematik, NO, SO samt engelska och sex nivåer i SvA. Därutöver ges möjlighet till läxhjälp två timmar per vecka och undervisning i idrott, musik och bild. All nivågruppering sker utifrån Skolverkets kartläggningsmaterial för nyanlända och eleverna bedöms kontinuerligt gentemot gällande kursplaner. Dessutom ges all undervisning av behöriga lärare, tjänstemän med pedagogisk examen. De nyanlända ges således alla förutsättningar till fortsatt utbildning och till att utveckla de förmågor de behöver för att kunna tillgodogöra sig högre studier.

Det är bra att det finns volontärer som stöttar eleverna i livet, men deras roll är inte att vara tjänstemän och göra pedagogiska bedömningar. Det kan dock bli deras uppdrag i en framtida profession som legitimerade tjänstemän.