Jag är en ”gammal” LKAB-anställd som sett olika VD:ar komma och gå och policys ändras under mina år på LKAB.
Något som jag förvånas över i dagsläget är LKABs prat om Säkerheten först. Jag håller med om att det är säkerheten först som ska gälla men upplever att det inte är så.
Jag ser dagligen att LKAB tar in olika entreprenörer för att utföra mindre och större jobb i det som i dagligt tal kallas ”projekt”. I dessa så kallade projekt är det oftast stora företag/koncerner som tar på sig huvudentreprenaden men som i sin tur använder sig av underentreprenörer i flera led. Där anser jag att Säkerheten först är läpparnas bekännelse från LKABs sida och ingenting annat.
Det börjar redan vid leveranserna av till exempel stålbalkar, betongelement och liknande – en fruktansvärd dubbelmoral från LKABs sida. Jag tror att 90 procent eller mer av alla leveranser/transporter, som kör in på LKABs område, sker med lastbilar/trailers som är polsk-, estlands-, lettlands-, litauisk-, rumänsk-, bulgarisk- eller rysslandsregistrerade. Jag har själv sett och hör av vaktpersonalen att dessa chaufförer näst intill undantagslöst inte kan ett ord svenska och i bästa fall en handfull ord på engelska.
De kör in på LKABs industriområden i Kiruna, Svappavaara, Mertainen och Malmberget utan att någon ifrågasätter om de förstår vad som står på olika informationsskyltar på industriområdena.
Om jag som svensk anställd i ett svenskt företag ska köra in på LKABs område eller till och med promenera in så måste jag först göra två utbildningar (SSG Entré Grundutbildning och SSG Entré LKAB utbildning).
Nästa sak jag noterat är ännu konstigare. När de stora huvudentreprenörerna bygger något så är majoriteten (95 procent) av de anställda – svetsare, montörer, ställningsbyggare, mekaniker... – utländsk arbetskraft som knappt kan göra sig förstådda på engelska och än mindre på svenska.
I SSG-utbildningarna är en av frågorna ungefär så här: Får man prata/kommunicera på något annat språk än svenska när man befinner sig på LKABs arbetsplatser innanför grindarna? Svaret är: NEJ. Hur kommer det sig då att alla dessa utländska arbetare får arbeta innanför LKABs industriområde?
Jag ser fram emot LKABs svar och förklaring. Men jag är nästan mer nyfiken på vad facket och skyddsombuden anser om det.